U bent hier
Stad bekommert zich niet om bezwaren inwoners tegen Spartacustram
HASSELT – Liefst 44 bezwaarschriften diende een ongeruste Hasseltse bevolking in tegen de komst van de Spartacustram. ‘Het stadsbestuur gaat veel te licht over die bezwaren heen,’ aldus gemeenteraadslid Lies Jans (N-VA).
‘Tijdens de gemeenteraad van september werd al duidelijk met welke lichtzinnigheid het stadsbestuur over één van de meest ingrijpende projecten uit de Hasseltse geschiedenis om gaat. Het dossier bleek gewoon niet in orde. Gevolg: agendapunt uitgesteld,’ opent N-VA-oppositielid Lies Jans.‘De Hasselaren zitten er nochtans wel mee in. Liefst 44 bezwaarschriften werden ingediend. Ik nam ze één voor één door en ik moet zeggen dat onze inwoners heel veel tijd en moeite in die bezwaarschriften hebben gestoken. De meeste waren erg sterk onderbouwd. Het grootste bewijs van de bekommernissen die er leven onder de Hasselaren,’ aldus Lies Jans.
Slechts drie van de 44 bezwaarschriften werd deels gegrond verklaard: ‘Het stadsbestuur maakte zich er wel erg makkelijk van af. De overige bezwaarschriften werden voor het grootste deel met één zinnetje ongegrond verklaard. Het stadsbestuur heeft geen enkele aandacht voor de bekommernissen van de bevolking. Voor hen is dit publiek inspraakmoment in de procedure duidelijk een noodzakelijk kwaad. Terwijl het net de taak van het stadsbestuur is om de impact van dergelijke projecten op de stad en zijn inwoners te beperken. Maar de stad vervult die taak niet.’
Het gebrek aan transparantie en betrokkenheid is volgens Lies Jans stuitend: ‘De Hasseltse bevolking wordt totaal niet geïnformeerd. Mocht je een enquête houden onder alle Hasselaren, ik ben er zeker van dat een groot deel niet weet hoe, waar en hoe dikwijls deze tram door Hasselt zal razen. Het openbaar onderzoek liep bovendien tijdens de zomervakantie. Op de webstek van de stad moet je je gek zoeken om wat informatie vast te krijgen. Het lijkt wel alsof het stadsbestuur dit project geruisloos wil laten passeren. Maar dat zal het nu net niet doen. Over de geluidsoverlast die de tram zal teweegbrengen bekommert het stadsbestuur zich echter niet. Om maar te zwijgen van de verkeersveiligheid. De tram dendert immers voorbij heel wat schoolomgevingen. Ook de impact op de Groene Boulevard wordt niet verder onderzocht. Dat de hulpdiensten op sommige stukken van het tracé dreigen vast te zitten, wordt ook met één enkel zinnetje afgedaan.’
‘Het is voor ons duidelijk: de stad bekommert zich niet om de terechte bezwaren van haar inwoners,’ besluit Lies Jans.