Vlaanderen investeert in sportinfrastructuur Hogeschool PXL

Op 18 oktober 2022, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

Hogeschool PXL en de Stad Hasselt kunnen met een Vlaamse investering van bijna 410.000 euro een innovatief multifunctioneel state of the art sportcentrum bouwen.

De 2.400m² sportvloer, verdeeld over 4 zalen, krijgt een serieuze upgrade. Het projectplan is opgebouwd rond sporteducatie, sportpromotie en sportinnovatie.

De Vlaamse regering keurde in kader van de oproep bovenlokale sportinfrastructuur van Sport Vlaanderen 17 infrastructuurprojecten goed. Dit dossier werd bovendien als meest innovatie project beoordeeld.

Omschrijving project:

PXL heroriënteert haar sportinfrastructuur naar een innovatieve multifunctionele state of the art sportinfrastructuur voor open gebruik. Gelijktijdig fungeert de campus als een living lab voor innovaties rond nieuwe bewegingsvormen en -stimulansen. Naast een structurele renovatie van het volledige dak voorziet PXL investeringen in een functionele vloer (LEDcourt), een veelzijdige bewegingsruimte, plaatsing van een bewegingsmuur en audiovisuele technieken voor sportanalyse en afstandsinstructie.

“Bij projecten als deze is het erg fijn dat Onderwijs en Sport elkaar vinden”, zegt Vlaams minister van Onderwijs en Sport Ben Weyts. “Met onze sportspurt, een investering van 185 miljoen euro, zetten we de inhaalbeweging verder door voor meer en kwaliteitsvolle sportinfrastructuur. PXL maakt hun infrastructuur bovendien toegankelijk na de lesuren en dat is ook nodig, want veel verenigingen zijn op zoek naar een sportplekje, terwijl er vlakbij prachtige infrastructuur bestaat die nog te weinig gebruikt wordt in het weekend of ’s avonds. We investeren dus fors zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van deze investeringen.”

De sportcampus ligt midden in de Hasseltse onderwijssite (RUP Elfde Linie) waarvoor momenteel een Masterplan wordt uitgewerkt. Krijtlijnen zoals een groen karakter, autoluwe zone en een open onderwijscampus vormen de ruggengraat in dit plan. De sportinfrastructuur bestaat uit een sporthal (3 units, 1.550m²), een klassieke turnzaal (250 m²), een ritmiekzaal met spiegelwand (300 m²),een leslokaal met fitnesstoestellen en ruimte voor functionele training (300 m²) die met goedkeuring van het dossier een transformatie zullen ondergaan. Deze ingreep geeft PXL de opportuniteit om strategische keuzes te maken en uit te voeren.

“Zo kunnen we de sportlocatie heroriënteren om optimaal in te kunnen spelen op drie futureproof ambities: sportpromotie, sporteducatie en sportinnovatie,” zegt algemeen directeur Ben Lambrechts.

Met de geplande renovatiewerken zal een Open Campus voor Beweging & Innovatie (OCBI) gerealiseerd worden met vier sportzalen. De PXL-sporthal zal polyvalent en innovatief inzetbaar zijn na renovatie van de sportvloer, de vaste installaties, de nieuwe materialen en de installatie van moderne technologieën (LED-court en interactieve bewegingswand). De klassieke turnzaal, die momenteel enkel gebruikt wordt voor de lessen gymnastiek (8u/week) zal worden omgebouwd tot een PXL polyvalente zaal, die ook gebruikt kan worden voor bewegingslessen van verschillende doelgroepen. Ook hier zal een (kleinere) interactieve bewegingswand het innovatieve aspect gaan versterken.

“Voor de herinrichting wordt gekozen voor het innovatieve Athletic Skills Model (ASM) en zal PXL de eerste in ons land zijn met deze infrastructuur die heel wat mogelijkheden biedt naar opleiding van studenten en gebruik door externen,” zegt Philippe Vandersmissen, lector lerarenopleiding.

Momenteel is de sportinfrastructuur op campus Vildersstraat een gesloten campus, die enkel gebruikt wordt voor de lessen van PXL-Education. Zeer beperkt wordt deze tijdens de schoolvakanties benut door de sportdienst van de stad Hasselt voor hun sportkampen en op twee weekavonden door Samenwerking Studentensport Limburg (SSL) voor hun studentensportaanbod in Hasselt centrum. Met de renovatie wenst PXL deze, buiten de eigen opleidingsuren (45%) optimaal 24/7 open te stellen voor het brede sportpubliek en dit in nauwe samenwerking met Sportdienst Hasselt, Studentensport Limburg (SSL) en de lokale sportclubs/verenigingen. Binnen de schooluren zal de bezetting beter afgestemd worden met de buren van de GO! Next sportschool. Doordat zij enerzijds vanwege hun exponentiële groei de recente nieuwbouw al zijn ontgroeid en doordat voor PXL het gebruik van het kunstgrasveld en de atletiekstrook een meerwaarde qua mobiliteit betekent, ontstaat er op dat vlak een win-winsituatie voor beide partijen.

Met de renovatie van de sportinfrastructuur wil Hogeschool PXL ook sterk inzetten op samenwerking met het werkveld en dit op de technologische innovatie in de sport, het onderwijs en de zorg. Door de implementatie van twee interactieve bewegingswanden, een unit met dynamische led belijning, hardware voor live-streaming en bewegingsanalyse, voorzieningen voor VR en AR, … wil PXL als opleidingsinstituut klaar zijn voor het sporten in de toekomst. Dit luik willen we dan ook sterk gaan vervlechten met de andere twee, nl. de sporteducatie (voor onze opleidingen en nascholingen) en de sportpromotie (voor de federaties, clubs en lokale sporters).

“Binnen het PXL sportlab willen we voor sterke partners uit het werkveld praktijkgericht onderzoek gaan voeren met onze studenten, onze experten, leerlingen van omliggende scholen, specifieke doelgroepen, enz.,” zegt Wim Bijnens, directeur PXL-Research.

PXL Research overkoepelt het onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening binnen Hogeschool. Binnen dit renovatieproject zetten we samenwerkingen op met vier expertisecentra (EC). In de eerste plaats wordt er samengewerkt met het EC-onderwijsinnovatie, de thuisbasis voor al het onderzoek naar bewegen, sport en coaching in educatieve context. Ten tweede zoeken we de interactie op met het EC Zorginnovatie. Hier leggen we de focus op het omgaan met beperkingen in functie van Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) waartoe specifieke bewegingsprogramma’s en tools worden ontwikkeld en al ontwikkeld zijn. Een derde centrum dat een toegevoegde waarde levert is EC Smart ICT dat ondersteuning biedt bij zowel softwarematige ontwikkelingen (applicaties, toepassingen met artificiële intelligentie, Virtual/Augemented reality, analysetools, visualisaties) als hardware-implementaties (slimme sensoren, ICT-opstellingen, VR/AR setups). Tot slot biedt het Centrum Digitaal Leren een professionele omkadering om enerzijds producties voor digitale leerinhouden/trainingsprogramma’s te maken en anderzijds deze didactisch

te ondersteunen .

Sport Vlaanderen kende dit project de hoogste score van alle ingediende dossiers toe.  De beoordelingscommissie stelde vast dat met de geplande renovatiewerken een Open Campus voor Beweging & Innovatie (OCBI) zal gerealiseerd worden met vier sportzalen. De stad Hasselt wil zich profileren als groeiende centrum- en bruisende studentenstad. De PXL OCBI ligt op de sportas die Hasselt wenst te realiseren vanuit het centrum richting het Kapermolenpark met het RUP Elfde Linie. De renovatie en het openstellen van de PXL OCBI past dan ook perfect binnen de visie van de onderwijscampus. Doordat de vier sportzalen tijdens de weekavonden en weekends beschikbaar worden gesteld voor studentensport (SSL) met een bereik van 22.000 studenten, clubs, verenigingen, ongeorganiseerde sportgroepen, enz. wordt er tegemoet gekomen aan de toenemende vraag naar sportvloeren. De PXL-sporthal zal gerenoveerd en uitgerust worden met aandacht voor een multifunctionele inzetbaarheid (verschillende sporten, events, …), moduleerbaarheid en innovatief futureproof sporten. Het project zet in op polyvalent en innovatief gebruik van de open campus. De behoefte aan renovatie vertrekt vanuit een goede strategische visie met concrete toepassing op het zaalgebruik. Voor het departement PXL Education, de lerarenopleiding, is dit een echte opsteker.

“Onze sportinfrastructuur had nood aan een echte upgrade. Studenten zullen op korte termijn kunnen beschikken over een toekomstgerichte infrastructuur die in de opleiding een belangrijke toegevoegde waarde zal bieden en zo goed gevormde young professionals kan afleveren naar zowel het onderwijs als naar de sport en bewegingssector,” zegt Mark Hermans, departementshoofd PXL-Education.