“Sportbeleid schreeuwt om een visie op lange termijn”

Op 25 maart 2015

HASSELT – Schepen voor sport El Ouakili werkt aan een nieuw investeringsreglement voor veilige sportinfrastructuur. “Elke sportclub moet krijgen waar ze recht op heeft. Het nieuwe reglement kan een eerste stap in de goede richting zijn” aldus Jan Wouters (N-VA) die de schepen hierover ondervroeg op de gemeenteraad.

“N-VA Hasselt pleit al van bij de start van deze bestuursperiode voor een duidelijk en transparant sportbeleid. De vorige schepen van sport hanteerde de loodgietersstrategie. Gaten opvullen waar ze zich voordeden. Putten vullen door er nieuwe te maken. Alles op korte termijn: van enige visie was geen sprake,” aldus Jan Wouters die voor de N-VA het sportbeleid in Hasselt van nabij opvolgt. “Deze stad schreeuwt om een langetermijnvisie op het sportbeleid waarbij duidelijke keuzes worden gemaakt.”

“Wij willen de nieuwe schepen aanbevelen om eerst zo’n visie te ontwikkelen alvorens wilde ideeën de wereld in te sturen. Je kan sportclubs in Hasselt geen subsidiereglementen beloven zonder daar de nodige middelen tegenover te zetten. Alle sportclubs moeten, alle verhoudingen in acht genomen, gelijk behandeld worden. Voor het nieuwe subsidiereglement moet de schepen duidelijke parameters uitzetten. Pas als dat duidelijk is uitgewerkt, kunnen we verder. Lege dozen zoals het voetbalplan kunnen we daarbij missen als kiespijn. Sport is voor N-VA Hasselt een belangrijke maatschappelijk factor. Het verstevigt het sociale weefsel binnen een gemeenschap. Daar mag een stadsbestuur wat ons betreft gerust wat in investeren,” besluit Wouters