Schepen Rik Dehollogne reikt voor de tweede maal speciale award uit aan verdienstelijke ondernemers

Op 17 november 2023, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokale middenstand en ondernemen

HASSELT – Op ‘De Dag van de Ondernemer’ beloonde de stad Hasselt zes Hasseltse ondernemers met een speciale award, die vorig jaar in het leven werd geroepen. “Hasselt is een stad die bruist van ondernemerschap. Die mensen werken keihard om Hasselt op de kaart te zetten. Dat verdient erkenning. De ondernemers zijn stuk voor stuk ambassadeurs van ondernemend Hasselt,” vertelt schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne.

De zes awards zijn gebaseerd op de zes icoontjes van de toeristische campagne waar Hasselt een tijd geleden mee uitpakte: lamp, oog, mond, hazelnoot, oor, hert. “Ieder icoontje heeft een ‘definitie’ gekregen om op die manier alle facetten, waarvoor Hasselt en haar ondernemerschap staat, te coveren”, legt Dehollogne uit.

De winnaars zijn Perfect ID van Marc Strackx, Les Soeurs van de drie zussen Clio, Julie en Kay, Chocoladehuis Boon van Patrick Mertens en Inge Lijnen, Slagerij Quetin van Frédéric en Anthony, PVS van Tom Van De Sande en Eugène Alen van Groep A. Behalve een award bracht de stad de winnaars ook samen voor een ontbijt.

Perfect ID kreeg de ‘Lamp’ als award, die beloont een innoverend en/of technologiebedrijf. Dit bedrijf is bezig aan de ontwikkeling van een systeem om toegangscontrole en kleine betalingen te kunnen doen op basis van handscans.

Het ‘Oog’ symboliseert een onderneming uit de retail of een specifieke ambacht. Les Soeurs van de drie zussen Clio, Julie en Kay startte tien jaar geleden met juwelen maar hebben nu ook een eigen kledinglijn. Naast hun winkel in Hasselt hebben ze ondertussen filialen in Antwerpen, Schilde, Maastricht, Gent, Knokke, Leuven en deze zomer zelfs een pop-up in Parijs.

De ‘Mond’ zet een onderneming uit de culinaire sector in de schijnwerpers. Chocoladehuis Boon van Patrick Mertens en Inge Lijnen werd eerder dit jaar verkozen tot ‘Chocolatier van het jaar voor Vlaanderen’. Zij zijn intussen een vaste waarde, ook buiten Hasselt. Zo maken ze creaties voor heel wat wereldsterren en wereldbedrijven zoals modegoeroe Paul Smith en het Londens luxewarenhuis Harrods.

Met ‘Slagerij Quetin’ van Fréderic en Anthony krijgt een gevestigde waarde uit Hasselt de ‘Hazelnoot’. Deze slagerij is een begrip in Hasselt die iedereen kent en vierde onlangs nog haar 100ste verjaardag.

PVS van Tom Van De Sande is dan weer een wereldspeler waarvan weinig geweten is dat het een Hasselts bedrijf is. Daarvoor ontwierpen we het ‘Oor’. Ze zijn in hun 40-jarig bestaan uitgegroeid tot een echte mondiale klepper wat betreft audioapparatuur en audiotechnologie. De producten en merken die in Hasselt worden ontwikkeld, zijn te vinden in meer dan honderd landen.

Voor de lifetime achievement award ontwierpen we het ‘Hert’. Die prijs is voor Eugène Alen van Groep Alen. Eugène richtte het familiebedrijf op in 1977 en bouwde met de merken Belisol en KwadrO een succesvolle franchise uit rond kwaliteitsvolle ramen en deuren in België, Nederland en Frankrijk. In 2021 liet hij het bedrijf over aan de tweede generatie.

“Samen met de dienst economie hebben we deze winnaars zorgvuldig en na rijp overleg gekozen. Dit gebeurde op basis van de kernwaarden van onze strategie om Hasselt op economisch en toeristisch vlak op de kaart te zetten: innovatie, kwaliteit, authenticiteit, creativiteit, sympathiek, trots en rebels. Deze spraakmakende ondernemingen in iedere categorie hebben net zoals Hasselt deze kernwaarden in hun DNA,” aldus schepen Dehollogne.

De awards zijn gemaakt door Jelle Lemmens van Crownboard, een jonge Hasseltse ondernemer.