Schepen Lies Jans wil drempels verlagen en participatie verhogen

De stad Hasselt wil haar verenigingen en organisaties stimuleren om zo laagdrempelig mogelijk te werken. Daarvoor werd vorig jaar de drempelmeter ontwikkeld. Die legt drempels bloot die mensen tegen houden om zich aan te sluiten bij een vereniging. “We gaan nu verder op dit project en bieden een dieper vervolgonderzoek aan zodat de impact van de drempelmeter maximaal is. Het doel blijft toegankelijke participatie. We willen gewoon dat alle Hasselaren, ook de kwetsbaren, op een volwaardige manier aan onze samenleving kunnen deelnemen”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans.

De drempelmeter is een tool waarmee de drempels binnen een vereniging of organisatie worden opgespoord. Wat zou mensen tegengehouden om zich in te schrijven in je vereniging of om gebruik te maken van het aanbod van je organisatie? Dat is wat de drempelmeter achterhaalt. Zo krijg je een mooi beeld of je organisatie toegankelijk is voor een divers publiek. Op basis van de resultaten kan je dan als vereniging aan de slag. “Met een vragenlijst en een materialenbox gaven we al advies en ondersteuning op maat van verschillende verenigingen. We willen dat het aanbod in Hasselt uiteindelijk openstaat voor iedereen. Drempels verlagen en participatie verhogen. Dat zijn de ultieme doelstellingen”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans.

De stad Hasselt zet nu een stap verder in dit traject. Aan de hand van de drempelmeter kunnen organisaties een screening doorvoeren. Op basis van die screening kunnen ze dan een actieplan op maat uitwerken. Allemaal ter bevordering van de toegankelijkheid in de ruimste zin van het woord. “Wij gaan niet alleen de drempelmeter zelf verder uitwerken. Dat wordt immers een gebruiksvriendelijke en efficiënte online tool. Maar we gaan verder. Via wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de UCLL onderzoeken we de impact van de drempelmeter op de toegankelijkheid van een organisatie. Zo spelen we kort op de bal en kunnen we gericht bijsturen.”

De stad Hasselt wil heel wat externe organisatie bereiken maar ook op begeleiding van de eigen diensten die een traject starten zal gefocust worden.

“Als stadbestuur hebben we een voorbeeldfunctie en een belangrijke ambassadeursrol naar andere Hasseltse organisaties, verenigingen en scholen. Uiteindelijk willen we komen tot een stad waar geen drempels meer aanwezig zijn”, besluit Jans.