Schepen Lies Jans pakt kerken aan

Van bij de start van haar mandaat nam schepen van de Hasselaar Lies Jans het kerkenbeleidsplan kordaat op. “We gingen dadelijk in overleg met de verschillende kerkfabrieken”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans. “Er ligt nog heel wat werk op de plank maar we gaan er wel mee aan de slag.”

Zo maakte schepen Lies Jans, ook bevoegd voor kerkenbeleid, er een zaak van om alle kerken persoonlijk te bezoeken. Dat zijn er in totaal liefst 21. “Op die manier sloegen we twee vliegen in één klap. Ten eerste konden we persoonlijk kennismaken met de verschillende kerkfabrieken en ten tweede konden we met eigen ogen de toestand van onze verschillende kerken inschatten. Dat was een leerrijke oefening”, aldus Jans over haar tocht langs de Hasseltse kerken.

Want de stad Hasselt heeft plannen met vier kerken die tegen het einde van deze bestuursperiode - deels - een andere invulling moeten krijgen. Dat zijn de Sint-Hubertuskerk in Runkst, de Heilig Hartkerk, de kerk in Banneux en de Sint-Martinuskerk. “Voor de Sint-Martinuskerk in de Hollandsveldwijk en de kerk in de Banneuxwijk hebben we haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd. Er werden verschillende scenario’s uitgetekend. Die geven ons een mooi beeld van wat er met de beschikbare ruimte allemaal mogelijk is. Er liggen mooie voorstellen en plannen op tafel en het ziet er allemaal erg knap uit. Maar we zijn er nog niet. Uiteraard moet ook alles nog budgettair worden afgetoetst”, laat Jans weten.

Er is onder meer sprake van een glazen wand rondom de Sint-Martinuskerk waardoor deze grote ruimte als ontmoetingsruimte zou gebruikt kunnen worden. Maar in de toekomst zullen daar sowieso nog erediensten blijven doorgaan, zowel van de katholieke als de Grieks-Orthodoxe kerk die daar nu trouwens al hun vieringen houden.

Ook voor de veel besproken Sint-Hubertuskerk in Runkst zijn er al plannen. Die krijgt een nieuwe bestemming. Dat wil zeggen dat daar geen erediensten meer zullen plaatsvinden. “De procedure voor ontwijding is opgestart. Wij werken ondertussen aan een plan voor de herbestemming. De wijk heeft nood aan groen vandaar dat we er een parkruimte zouden willen aanleggen. Maar de kerk bevat wel waardevolle kunstwerken die we niet verloren willen laten gaan. De glasramen van Roger Daniëls en de kunstwerken van Paule Nolens zullen zeker geïntegreerd worden in de nieuwe bestemming. We willen er een groene ontmoetingsplek van maken mét een duidelijke link naar de huidige kerk”, laat Jans weten wat er zoals op de tekentafel ligt.

“Maar we gaan nu eerst verder analyseren welke behoeften en vragen er in de wijk nog leven. Dat is in het verleden niet gebeurd. Zo zullen we nu een participatietraject opstarten waardoor de nieuwe invullingen van de kerken optimaal gedragen zijn door de omwonenden”, aldus Jans.

Ondertussen werd er voor de Heilig-Hartkerk en de Sint-Hubertuskerk een subsidieaanvraag voor een haalbaarheidsonderzoek ingediend bij de Vlaamse Gemeenschap. “Als we hier de goedkeuring voor krijgen, zullen we met deze twee kerken onmiddellijk aan de slag kunnen. De projecten voor deze kerken zijn immers erg concreet. Want voor de Heilig-Hartkerk hebben we een duidelijk plan voor een nevenbestemming. De erediensten blijven daar dus behouden en we willen de ruimte ter beschikking stellen van de Hasseltse amateurgezelschappen in de podiumkunsten voor repetities en optredens. Verder is het beschermde Cavaillié Coll-orgel voor ons erg belangrijk. Dat kan gebruikt worden bij concerten en door leerlingen van de kunstacademie”, vertelt Jans.

Voor de vierde kerk in de Banneuxwijk zijn er heel wat ideeën maar moet de concretere invulling nog volgen na diepgaander overleg met de buurt.

“Dat overleg is trouwens een constante in het hele kerkenproces”, legt Lies Jans de nadruk op de participatie en betrokkenheid van de Hasselaren. “We zijn er dus nog niet maar het proces met alle partners is wel op de rails en kan nu richting einddoel gaan.” Dat einddoel ligt dus in 2023.