Schepen El Ouakili weigert inspraak en duwt parkeerbelasting alsnog door

Op 27 april 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

HASSELT – Schepen van mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a) lag tijdens de gemeenteraad zwaar onder vuur. Zowel de voltallige oppositie als het talrijk opgekomen publiek hekelden zijn nieuwe parkeerplan. “Alweer werden de buurtbewoners niet betrokken bij deze beslissing. Dat is om problemen vragen,” aldus Lies Jans (N-VA)

Dat schepen El Ouakili zijn verdediging van het plan begon met te zeggen dat er heel wat beraadslaging met de burgers aan vooraf was gegaan, werd dan ook op hoongelach in het publiek onthaald. Gemeenteraadslid Lies Jans, voorzitter van de commissie mobiliteit in het Vlaams Parlement, bestempelde het voorliggende plan als een platte belastingverhoging.

“De stad heeft blijkbaar een nieuwe melkkoe gevonden. Het enige verschil met het vorige parkeerreglement is dat het duurder wordt. Dit is een plan zonder visie. Waar zijn de cijfers of onderzoeken waarop dit allemaal gebaseerd is? Hoe ver staat het met het al lang beloofde dynamisch verkeersmanagement systeem? Wat doe je met grootouders die 30 euro moeten betalen om op hun kleinkinderen te komen passen?”

Allemaal vragen waarop de schepen geen antwoord wist. De enige verdediging die hij kon uitbrengen was dat Lies Jans volgens hem te weinig in Hasselt vertoeft en te veel in Brussel zit.

 “Als politiekers in een debat persoonlijk worden dan hebben ze meestal geen inhoudelijke argumenten. Dat was hier duidelijk het geval,” aldus Jans, die vroeg om de stemming uit te stellen. “Op die manier kan de schepen alsnog in dialoog gaan met de buurtbewoners. Want het gebrek aan betrokkenheid van de buurt is hier alweer schrijnend.”

Op die suggesties werd niet ingegaan, maar toch deed N-VA Hasselt nog enkele constructieve voorstellen. “Voer het beloofde dynamisch parkeersysteem in. Gebruik optimaal de ruimtes die in de weekends en buiten de kantooruren vrijkomen, zoals bij scholen of overheidsgebouwen. Werk een systeem uit voor de bezoekers. Geef de bewoners bijvoorbeeld parkeerkredieten die ze kunnen uitdelen aan hun bezoek,” gaf Lies Jans de schepen nog wat huiswerk mee. Die negeerde deze goede raad en vervolgens werd het parkeerreglement werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is