Schepen Del Re belooft op vraag van Joske Dexters onderhoud begraafplaatsen nog te verbeteren

Op 29 oktober 2015

HASSELT – Met Allerheiligen en Allerzielen voor de deur stelde Joske Dexters (N-VA) in de gemeenteraad een vraag over het onderhoud van de begraafplaatsen in Hasselt. “Over het algemeen liggen onze begraafplaatsen er prachtig bij,” aldus Dexters. “Maar er bereikten ons enkele frappante gevallen waarmee we de schepen wel moesten confronteren.”

“Speciaal voor deze vraag heb ik de Hasseltse begraafplaatsen nog eens bezocht. Ik moet zeggen dat ze er erg mooi bij liggen en goed onderhouden worden. Maar ik werd gecontacteerd door enkele Hasselaren en hun verhaal kon ik niet negeren. Het ging onder meer over luidruchtige groenwerkers en gras dat aan de grafstenen bleef kleven na een onderhoud. Het opvallendste geval was echter een pas aangelegd graf waar met een grasmachine was overgereden. De mensen namen er foto’s van en je zag de bandensporen duidelijk dwars over het graf. Dat kan natuurlijk niet. Schepen Valerie Del Re gaf ook toe dat dit geval erover was. Ze gaat het onderzoeken,” aldus Dexters.

“Het is ons echter niet te doen om een schuldige te kunnen aanwijzen. Wij willen gewoon dat dergelijke toestanden in de toekomst niet meer voorvallen. Mocht er al eens over een graf gereden worden, dan moet dit gewoon direct hersteld worden. Ook andere beschadigde graven moeten meteen hersteld worden. Het kan niet dat een graf er dan zo enkele dagen bijligt. Schepen Del Re stemde hiermee in,” besluit Dexters.