Ruim één miljoen euro Vlaamse steun voor Hasseltse schoolinfrastructuur

Op 28 december 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

BRUSSEL/HASSELT - Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) investeert ruim één miljoen euro in de Provinciale Middenschool in Hasselt. “Onder meer met onze Scholen van Vlaanderen drijven we het investeringstempo sterk op”, zegt Weyts. “Tientallen leerlingen zullen door deze Vlaamse investering in onze stad van nieuwe en hedendaagse onderwijsinfrastructuur kunnen genieten. Daar zijn we uiteraard bijzonder tevreden over”, vult burgemeester Steven Vandeput aan.

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun krijgen van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). Deze regeerperiode trekt Vlaanderen een half miljard euro extra uit voor scholenbouw: in totaal zal de investeringsteller voor schoolinfrastructuur op wel drie miljard euro staan. Een nooit geziene investering die de grootste noden binnen het Nederlandstalig onderwijs moet lenigen.

Minister Weyts investeert in de laatste maand van dit jaar via AGION € 23,3 miljoen in 41 scholenbouwprojecten over gans Vlaanderen. Met deze scholenbouwprojecten zullen duizenden leerlingen en scholieren hun schooldagen in gloednieuwe of gerenoveerde schoolinfrastructuur kunnen doorbrengen.

Hasselt, onderwijsstad

Hasselt deelt in deze investeringsgolf mee in de koek en kan met € 1.191.552,85 Vlaamse steun mee helpen bouwen aan het onderwijs van de toekomst.

“Concreet gaat het om de bouw van klaslokalen en ateliers voor kunstvakken, de bouw van een sportlokaal en danszaal met kleedkamers. Verder krijgt de eerste graad artistieke vorming ook een refter/polyvalente ruimte,” legt gedeputeerde voor Onderwijs Bert Lambrechts, bevoegd voor deze Provinciale School uit.

“Dit geeft het onderwijsniveau in Hasselt een stevige boost. Een verbeterde en nieuwe infrastructuur zorgt immers voor een betere leeromgeving voor onze studenten. Deze omstandigheden leiden tot betere resultaten. Dat kunnen we alleen maar toejuichen en waarmee we ons verder kunnen profileren als onderwijsstad,” aldus Hasselts burgemeester en Vlaams volksvertegenwoordiger Steven Vandeput.