Rolstoelpad door Herkenrodebossen

Het Vlaams Agentschap Natuur en Bos legde in samenwerking met de stad Hasselt en het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren een rolstoelpad aan dat vertrekt vanuit het sportcomplex Ten Hove in Kermt. De halfverharde lus is twee kilometer lang en loopt door de Herkenrodebossen. “Wij willen onze mooie plekjes in Hasselt ook openstellen voor rolstoelgebruikers en personen met kinderwagens. Deze weg kadert perfect in die doelstelling”, aldus een tevreden burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

Het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid verwierf sinds 2001 ruim 160 hectare gronden in de open ruimte tussen de deelgemeenten Kermt en Stevoort, een deel daarvan is bij de Hasselaren gekend als de Herkenrodebossen.

“Dat is een mooie groene long voor onze stad die we moeten koesteren en opwaarderen. Een aantrekkelijk landschap met een hele reeks biotopen van heide, schrale landschappen en statige bossen. Hierdoor is dit gebied een populaire plek voor recreanten uit heel Midden-Limburg die op zoek zijn naar rust en ontspanning. Dat doelpubliek breiden we nu uit met de aanleg van dit wandelpad”, aldus de burgemeester.

Bij de opening van het wandelnetwerk in 2017 werd al een aantal faciliteiten voorzien die de bezoekers een aangename natuurbeleving bezorgen zoals speelzones en picknickplekken. Nu werd dus ook een half verhard pad aangelegd.

Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir juicht dit initiatief toe: “Ook personen met een beperking moeten kunnen genieten van onze prachtige natuur. Daarvoor moet de infrastructuur natuurlijk in orde zijn. Bovendien is dergelijk aangepaste weg uiteraard ook ideaal voor mensen met een kinderwagen. Het spreekt voor zich dat we waar mogelijk nog van deze initiatieven zullen nemen. Ik bedank iedereen die dit mee mogelijk maakte, waaronder Natuur en Bos, het Hasseltse stadsbestuur en het Regionale Landschap.”

Het pad werd grotendeels aangelegd bovenop een bestaande wandelweg. Er werd ook een nieuwe, kleinere lus gecreëerd door een verbindingsstuk langs een recent omgevormd populierenbos. De toplaag van het nieuwe wandelpad bestaat uit gebroken kalksteen, een waterdoorlatend natuurproduct, ideaal voor dit gebied met drassige ondergrond. De breedte van 2,20m zorgt voor een goede passage zonder het gevoel van een verkeersweg te geven.

“De stad Hasselt bezorgde niet alleen de nodige vergunningen maar liet ook haar bestaande wegen volgens eenzelfde stramien opwerken. Zo bekomen we een coherent resultaat tot aan de parking aan het sportcentrum. Door deze werken scheppen we in Hasselt een nieuwe, toonaangevende plek voor natuurliefhebbers”, besluit Vandeput.