Restauratiewerken toren Sint-Quintinuskathedraal halfweg

De renovatiewerken aan de beiaardtoren van de Hasseltse Sint-Quintinuskathedraal zijn halfweg en verlopen op schema. De werken startten in september en zullen in april 2025 nagenoeg afgerond zijn. “Het is dan wel een groot en massief gebouw, maar het is toch een vorm van precisiewerk”, aldus burgmeester Steven Vandeput en schepen Laurence Libert.

In 2019 werd gestart met werken aan het dak van de Sint-Quintinuskathedraal, omwille van de slechte staat. Deze werken werden opgestart door de kerkfabriek, als eigenaar van de kathedraal. De Beiaardtoren is echter eigendom van stad Hasselt.

“Met een belangrijk evenement als de Virga Jessefeesten in 2024, is het van het grootste belang dat we zorgen dat alles piekfijn in orde is”, aldus burgemeester Vandeput. “We willen dan ook de geschiedenis en monumenten van onze stad eerbiedigen en beschermen. Na de werken van de kerkfabriek aan het dak van de kathedraal, zorgen wij er op onze beurt voor dat ook de Beiaardtoren in perfecte staat is.”

De renovatiewerken verlopen ondanks het vele regenweer op schema.

“Waar we initieel dachten vooral de leien te moeten vervangen, is gebleken dat vooral de dakstructuur in slechte staat is”, legt schepen van Gebouwen, Laurence Libert, uit. “In de jaren ’90 werd immers reeds een renovatie van dak en leien uitgevoerd. Zowel de leien als de goten die toen geplaatst werden zijn nog in prima staat. Alleen de zogenaamde houten muurplanken (plaat op bovenste laag metselwerk) waarop het dak rust, zijn rot. Daarom moeten we nu langs de volledige omtrek van de toren de eerste lagen dakbedekking demonteren om zo de muurplanken te verwijderen en vervangen, toch wel een precisiewerk. We hebben ook moeten vaststellen dat het bovenste metselwerk hersteld moet worden. De grote blokken mergelsteen hangen te ver over en zijn plaatselijk gebarsten.”

Ook het houtwerk aan de binnenzijde moet vervangen en behandeld worden. De constructie is op veel plaatsen aangetast door de bonte knaagkever of rot geworden door vochtinsijpeling.

Klokken

De Beiaardtoren is uiteraard vooral bekend door de klokken die luiden.

“De klokken zelf beroeren we niet”, vertelt burgemeester Vandeput. “Maar de loden vloerbekleding onder die klokken is wel toe aan vervanging. Om vlot te kunnen werken moeten we de draadjes die tussen de verschillende klokken hangen tijdelijk verwijderen. Deze draadjes staan in rechtstreekse verbinding met de toetsen van de beiaard. Het is dus van het grootste belang dat die draadjes na het vernieuwen van de vloer precies op dezelfde manier worden teruggehangen. Net zoals een gitaar juist gestemd moet worden, geldt dat ook voor de Beiaardklokken.”

“We mikken nog steeds om te eindigen eind april 2025”, besluit schepen Libert. “We gaan uiteraard nu naar de koudste maanden, januari en februari, waarna de natste maanden, maart en april, volgen. Hopelijk hebben we de meeste regenval intussen wel al gehad zodat we vlot kunnen verder werken!”