Proefproject met digitaal buurtplatform Hoplr van start

Op 9 december 2019

Vanaf maandag 9 december krijgen inwoners van de wijken Kermt, Runkst-Centrum, Kuringen-Centrum en Banneux een brief in de bus om zich aan te melden bij het buurtplatform Hoplr. “Met dit proefproject willen we inzetten op burgerparticipatie, kunnen we de sociale cohesie stimuleren en berichten plaatsen over hyperlokale thema’s”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans (N-VA). Na zes maanden zal worden nagegaan of het de moeite waard is om dit digitale buurtplatform stadsbreed te implementeren.

“In de brief die vanaf maandag bij de bewoners van de proefbuurten in de bus valt, wordt uitgelegd hoe men zich kan aanmelden. Dat is allemaal heel eenvoudig en gratis”, legt Lies Jans uit. “Hoplr, zoals het buurtplatform heet, is geografisch afgebakend per wijk, vrij van reclame en niet anoniem. Bovendien richt het zich niet enkel op communicatie, maar wil het ook fungeren als sociaal deelplatform. Registreren kan enkel met een uitnodiging van Hoplr. Die uitnodiging krijgen de inwoners van de door ons uitgekozen buurten nu dus opgestuurd. Het platform beperkt zich tot een buurt. Uiteraard ben je niet verplicht om hierin mee te stappen.  Met Hoplr proberen we buren ook vooral offline dichter bij elkaar te brengen. Het is de bedoeling dat online contacten de drempel zullen verlagen om mekaar uiteindelijk ook in het échte leven te gaan ontmoeten. Zo kan je je buren wat beter leren kennen. Als je bijvoorbeeld een boormachine of ladder nodig hebt, kan je dit op Hoplr plaatsen. Maar evenzeer bij een weggelopen huisdier of als je op zoek bent naar een babysit, is Hoplr een geschikt instrument. De mogelijkheden zijn heel gevarieerd”, aldus Lies Jans.

De stad Hasselt wil met dit initiatief ook de participatie van haar inwoners bevorderen. “Bij de inrichting van een nieuw buurtspeeltuintje kunnen we een oproep doen. De aanwezige buurtkalender vergemakkelijkt dan weer de opstart van buurtinitiatieven. Maar ook verkeersproblemen of wegenwerken kunnen aangekaart en besproken worden.”

De wijkmanagers en wijkwerkers zullen nauw betrokken worden en zo nog beter kunnen aanvoelen wat er leeft in de buurt. Hierop kunnen ze dan anticiperen. “Uiteraard heeft zo’n netwerk pas écht nut als er genoeg leden zijn. In andere buurten is het al een succes. We hopen dat dit hier ook aanslaat”, besluit Jans. “Voor alle duidelijkheid: Hoplr is wel géén officieel communicatiekanaal van de stad Hasselt. Meldingen en vragen via Hoplr zullen niet continu opgevolgd worden door de stadsdiensten.”

Het systeem werkt volledig conform de Europese GDPR privacywetgeving en hanteert de WCAG 2.1 normen voor mensen met een beperking. Het stadsbestuur voorziet 2.500,00 euro voor deze proefperiode.