“Plan meteen omzetten in daden”

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken, Politie - Veiligheid

HASSELT – “Het stadsbestuur kwam dan eindelijk met een veiligheidsplan voor de stationsbuurt. De acties die wij al twee jaar geleden voorstelden worden nu opgenomen. Daardoor is er jammer genoeg veel kostbare tijd verloren gegaan,” aldus Steven Vandeput. N-VA Hasselt doet daarom een oproep. “Laat ons nu over de partijgrenzen heen samenzitten om uit te werken hoe deze acties zo snel mogelijk in daden kunnen worden opgezet.”

“Op papier zijn dit goede maatregelen. Maar de deugdelijkheid ervan kan maar op het terrein bewezen worden. Laat dit dan ook niet bij praatjes blijven. Handel nu,” opent minister Steven Vandeput.

“Voor N-VA Hasselt is de veiligheid in de stationsbuurt en bij uitbreiding in heel Hasselt steeds een topprioriteit geweest. We zijn in ieder geval gelukkig dat er überhaupt een plan is. Een hele tijd geleden is er een discussie over de veiligheid in de stationsbuurt geweest in een speciale commissie. Een commissie die er pas kwam na herhaaldelijk aandringen van N-VA Hasselt. Wij mogen nu vaststellen dat de constructieve voorstellen die wij in het verleden deden, toen werden weggelachen en nu worden opgenomen in het veiligheidsplan. Ik denk daarbij aan het plaatsverbod, het alcoholverbod op straat, de lokfietsen, meer patrouilles, GAS-boetes, … Allemaal stelden wij het al jaren geleden voor. Jammer genoeg ging er door politieke onwil veel kostbare tijd verloren,” aldus Vandeput.

En dat wil N-VA Hasselt nu vermijden. “Het aankondigen van plannen zonder ze uit te voeren, is een spijtige gewoonte van dit stadsbestuur. Laat dat in deze niet het geval zijn. Breek als stadsbestuur met die trend. Daarom willen we dit over de partijgrenzen heen bespreken en in concrete actie op het terrein gieten. Liever gisteren dan vandaag. Want de veiligheid van de Hasselaar en de bezoekers van onze mooie stad is voor de N-VA te kostbaar om (alweer) dode letter te worden,” besluit Vandeput.