Partijen vragen provincie meer aandacht voor werk

Op 2 december 2008

Marc Hoogmartens (CD&V) had het gevoel dat de deputatie niet helemaal aanvoelt dat er economisch zwaar weer op komst is: "Veel projecten in het kader van cultuur, jeugd, toerisme, welzijn en milieu kwamen in dat licht over als luxeproblemen. Hoe belangrijk, hoe nobel of hoe nodig ze ook mogen zijn. Want we mogen nooit vergeten dat iedere euro die we uitgeven ook eerst verdiend moet worden. Het is dan ook belangrijk dat de provincie een tandje bijsteekt in de ontwikkeling van haar economisch potentieel."

Open VLD bracht het als een menu, waarin Edith Bijnens wees op de nood aan meer peper. "Er wordt een stijging voorzien van de opbrengst van de provinciale opcentiemen op de onroerende voorheffing. Die voorheffing heeft veel te maken met gebouwen, maar de recessie zal de bouwsector ook treffen. Ik vraag dan ook bijzondere aandacht van de deputatie voor die sector, een van de grootste Limburgse werkgevers." Werk begint heel jong: Bijnens wilde dan ook extra inspanningen van de provincie om alle kleuters
naar school te krijgen.

Lies Jans (N-VA) had intussen het scenario voor de derde provinciale tv-reeks na Katarakt en
Smaak van de Keyser geschreven, met de deputatie als De Kampioenen in de hoofdrol. "Vorig jaar rond deze tijd waren we nog vrij positief ingesteld na het aanhoren van de beleidsverklaringen, nu moeten we vaststellen dat het voor veel projecten bij beloftes bleef." Ze wees onder meer op zorgenkind Gallo-Romeins Museum: "We hebben onze twijfels of de openingsdatum van 4 april 2009 gehaald kan worden, en ook de kosten blijven maar stijgen."

CV