Oversteektijd kerk Kiewit vergroot

Op 7 juni 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

BRUSSEL – De oversteektijd voor voetgangers en fietsers aan de lichten van de kerk in Kiewit wordt vergroot. “Dat is erg goed nieuws voor de schoolgaande jeugd. Bovendien wordt de doorstroming op de Kempische Steenweg niet verminderd”, aldus Lies Jans, die erg ijverde voor deze aanpassing.

“Er bereikten ons al een hele tijd geleden vragen en klachten over de oversteektijd aan het kruispunt met de Vijverstraat en de Kempische Steenweg. Heel wat schoolgaande jeugd moet via die lichten passeren om de school aan de kerk van Kiewit te bereiken. Ook wordt de parking tegenover de kerk frequent gebruikt door ouders die hun kleine kinderen op school afzetten. Maar veelal raakten ze amper tot aan de middenberm. Dat zorgde voor gevaarlijke verkeerssituaties”, aldus gemeenteraadsleden Lies Jans en Jan Wouters die met dit probleem naar het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg stapten. Daar hadden ze wel oren naar de bekommernissen van N-VA Hasselt en de schoolgaande jeugd.

“De programmatie van de verkeerslichten werd aangepast. Na intensief onderzoek van de regeling blijkt een extra groentijd voor de voetgangers en fietsers van vier seconden mogelijk. Bovendien blijft de huidige groentijd voor het autoverkeer behouden”, liet AWV weten.

“Voor een buitenstaander lijkt vier seconden misschien niet enorm maar het zal wel degelijk een merkbaar verschil zijn voor de gebruikers van het zebrapad. Er zal nu 23 of 21 seconden groen zijn in plaats van de huidige 19 of 17 seconden, afhankelijk van de kant waar men oversteekt. Je kan dus stellen dat de oversteektijd met 1/5 tot een kwart verlengd wordt. Dat is aanzienlijk. Vooral omdat dit ook ongemerkt voorbij zal gaan voor het autoverkeer op één van de drukste wegen van Limburg. Daar moest natuurlijk ook rekening mee gehouden worden”, aldus nog Jans.

De regeling zal half juni worden ingeladen in de verkeerslichten.