"Origineel is altijd beter dan kopie" - Meerderheid kopieert N-VA-voorstel buurtinformatienetwerken

Op 25 april 2015

Vorige maand opperde N-VA Hasselt dat het stadsbestuur werk moest maken van de promotie van buurtinformatienetwerken (BIN). Dat zijn vrijwillige samenwerkingen tussen buurtbewoners en de politie om de buurtveiligheid te verhogen. Daarop diende de oppositiepartij meteen een voorstel in ter stemming op de komende gemeenteraad. Ook CD&V en sp.a dienden nu op de valreep zo’n voorstel in.

Gemeenteraadslid Guido Fissette (N-VA) reageert verrast op de demarche van de meerderheid: “Tot twee keer toe weigeren ze mijn vragen over vandalisme en inbraken. Alsof ze het probleem wilden negeren of ontkennen. Daarop kondigde de N-VA via de media aan dat we een voorstel gingen doen voor de promotie van buurtinformatienetwerken. Dat voorstel dienden we ook effectief meteen in. Maar het stadsbestuur is het duidelijk niet gewoon dat beloftes die in de media gedaan worden ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Dat moet hen verrast hebben. Want wat zagen we gisteren net op de valreep van het indienen van vragen en voorstellen voor de komende gemeenteraad? Gemeenteraadsleden Belet (CD&V) en Beenders (sp.a) dienden doodleuk een voorstel in dat gelijkaardig is met het onze. ,” aldus Fissette.

“Nu, een mooier bewijs dat we met N-VA Hasselt sterk oppositie voeren, kan je je natuurlijk niet indenken. Gelukkig is het origineel nog altijd beter dan het kopie. En uiteraard gaat het er ons in de eerste plaats om dat er nu effectief werk wordt gemaakt van de promotie van buurtinformatienetwerken. Hopelijk slaat ons voorstel aan bij de bevolking én kunnen we zo, allemaal samen, de inbrakenplaag in Hasselt een halt toe roepen,” besluit Fissette.

Als bijlage vindt u het N-VA-voorstel, ingediend op 1/4/2015 en het afkooksel van de meerderheid, ingediend op 22/4/2015 (op het allerlaatste moment voor de deadline)