Op naar de 33ste Jeneverfeesten

Stad Hasselt maakt zich op voor het grootste feest voor het kleinste glaasje: op zaterdag 21 en zondag 22 oktober vinden de gekende Hasseltse Jeneverfeesten er voor de 33ste maal plaats. Het wordt een bijzondere editie, want nadat bekend raakte dat vzw De Hasseltse Jeneverfeesten ermee stopte, nam het stadsbestuur de rol als organisator voor het eerst helemaal op zich.

“Vooral bijzonder voor ons”, klinkt het bij burgemeester Steven Vandeput en schepen van Evenementen Habib El Ouakili, “noch de bezoekers, noch de standhouders en vrijwilligers zullen hier veel van merken.” Stad Hasselt besloot namelijk om het gekende concept gewoon verder te zetten. “Onze jeneverfeesten zijn niet enkel geliefd bij onze Hasselaren, ze trekken al jaren meer dan 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland aan. Aan zo’n topformule wilden we dus niet teveel sleutelen.”

Borrels, muziek en tradities

Net zoals andere jaren kunnen er dus weer naar hartenlust borrels geconsumeerd worden. “Niet enkel bij de jeneverstokers of in het Jenevermuseum maar ook bij de vele standhouders”, weet El Ouakili. “Daarnaast zorgen we eveneens voor de nodige ambiance in onze binnenstad met een uitgebreid muzikaal en artistiek programma, waar we sterk inzetten op lokale talenten.”

De Hasseltse jeneverfeesten staat natuurlijk ook bol van de tradities. “Zo zal het gekende Hasseltse mirakel zich dit weekend weer voltrekken”, weet El Ouakili. ”Onder leiding van onze Confrérie van de Hasseltse jenever schenken Het Borrelmanneke én ‘t Borrelvreuke jenever in plaats van water.” Dat Borrelmannetje krijgt zaterdag, na de voorstelling van de nieuwe museumjenever in Het Jenevermuseum, bovendien een nieuw manteltje aangemeten. (Weten we wie of wat?) “Op zondag strijden Hasselts meest sportieve en behendige obers dan weer tegen elkaar op de gekende Kelnerloop. De prijs? Eeuwig roem én hun gewicht in jenever.”

Tot slot staat veiligheid ook hoog op de agenda. “De jeneverfeesten gaan natuurlijk niet zonder een lekker jeneverke. Maar de boodschap blijft natuurlijk: geniet maar drink met mate. En hou het veilig. Bovendien is de combinatie drank en rijden een absolute ‘no go’. Daarvoor voorziet de politie een stand waar we de bezoekers sensibiliseren. Onze gemeenschapswachten beschikken bovendien over blaastoestellen en alcoholzelftesten die uitgedeeld worden.Dankzij de politie delen we dit jaar ook bob-sleutels uit aan zij die volledig negatief blazen,” vertelt burgemeester Vandeput. Opgelet: de stand verhuisde naar het Dusartplein waar de stand van de stad Hasselt naast die van de politie staat. Daar kan ook met promillebrillen een parcours worden afgelegd.

Bezoekers mogen zich opnieuw verwachten aan een goedgevuld programma, alle informatie is terug te vinden op www.jeneverfeesten.be.