Onderhoud Kiewit wandel- en fietspaden laat nog steeds te wensen over

Op 20 oktober 2012

Wie het nu aandurft om in Kiewit de officiële wandelpaden te volgen moet voorzien zijn met hoge laarzen en kledij bestand tegen modder en vuil . Met een kinderwagen of rolstoel is er helemaal geen beginnen aan.  Heel wat wandelaars moeten onverrichterzake omkeer maken.  De met pijltjes aangeduide paden liggen er immers op diverse plaatsen verschrikkelijk modderig en glibberig bij. Het is onmogelijk  om er door te komen tenzij je bereid bent een tiental centimeters diep in de modder weg te zakken of  doorheen de braamstruiken een weg door het bos te zoeken. De plankjes van de houten paden door het moerassige gedeelte zijn ook al lange tijd verrot, sommige plankjes ontbreken, zijn stuk of  afgebroken.

Reeds sinds drie jaar werd er door wandelverenigingen maar ook door leden van de loopclub AVT Start to Run  meermaals via mail bij de bevoegde schepenen Vanmuysen, later Vandeput en Hermans geklaagd over het gebrekkige onderhoud van deze paden.  Er gebeurde niets, zelfs niet eens een beleefde mail terug met een antwoord.

Momenteel ligt er ter hoogte van de vroegere groene poort op een 100tal meter afstand  al ruim een maand een boom deels over het fietspad.  Overdag zie je die nog wel liggen om te ontwijken maar bij schemering is het een gevaar voor de talrijke fietsers en wandelaars.

Gaat men nog talmen met onderhoudswerken tot er werkelijk ongelukken gebeuren ?  Helaas is dit niet de fraaiste manier om onze natuurpracht te tonen aan toeristen die de Kinderboerderij bezoeken en de wandelpaden willen gebruiken.  Hasselt is niet alleen prachtige gebouwen in de binnenstad maar ook goed onderhouden buitenwijken!  Ooit kregen we de reactie van een gemeenteambtenaar dat niet het gemeentebestuur maar Natuurpunt het onderhoud van de paden moet verzekeren. Maar Natuurpunt wordt gesubsidieerd door de overheid i.c. de gemeente. Kan het gemeentebestuur dan geen druk uitoefenen dat die onderhoudswerken ook correct worden uitgevoerd?

We moeten eerlijk toegeven dat één pijnpunt reeds werd weggewerkt door de oversteek van de Kiewitstraat te verleggen. Maar op andere plaatsen blijft het na jaren nog steeds kommer en kwel.

Uittredend schepen Toon Hermans beloofde tot onze grote verbazing in zijn verkiezingsfolder dat in 2013 de wandel- en fietspaden in Kiewit  volledig vernieuwd worden. Hopelijk is dit geen wishfull thinking en louter verkiezingspropaganda om de Kiewittenaren te paaien en maakt het nieuwe gemeentebestuur waarin Hermans in de meerderheid zetelt ook echt dringend werk van het onderhoud. We zullen hem alleszins in 2013 herinneren aan zijn verkiezingsbelofte en ondertussen nog een winter verder ploeteren door de modder.