Nieuwkomers, een zaak van verantwoordelijkheid en draagkracht

Op 17 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018, Verkiezingsprogramma

Ook N-VA Hasselt kan en wil haar steentje bijdragen tot een succesvol asiel- en migratiebeleid. Hierbij zijn we zacht voor wie onze hulp écht nodig heeft. En hard voor wie misbruik maakt van onze gastvrijheid. We grijpen de lokale instrumenten met beide handen en gaan voor concrete actie op het terrein. Op die manier helpen we nieuwkomers op weg naar hun intrede in onze lokale gemeenschap.

Een integratieambtenaar voor alle nieuwkomers

De stadsdiensten zijn het eerste aanspreekpunt voor alle nieuwkomers, ook voor asielzoekers en mensen van buitenlandse oorsprong. Daarom maken we binnen deze diensten één persoon specifiek verantwoordelijk voor integratie. Deze integratieambtenaar brengt structuur in het inburgeringstraject van nieuwkomers in Hasselt. Hij of zij is het eerste, rechtstreekse aanspreekpunt voor alle nieuwkomers. Deze integratieambtenaar volgt het individuele proces van inburgering zorgvuldig op. Indien dat nodig zou zijn, begeleidt hij de nieuwkomer zelfs in zijn zoektocht naar werk en helpt bij de integratie in zijn omgeving. Hij zorgt ervoor dat ook anderstaligen deelnemen aan de onthaalmomenten voor nieuwe Hasselaren. Hij voert hiervoor een actief beleid, belt hen op, doet huisbezoeken en stimuleert hen. Kortom, hij maakt hen duidelijk dat ze niet anders zijn dan andere nieuwkomers en zich dus ook zo moeten gedragen.

We garanderen opvang voor asielzoekers die op de vlucht zijn voor oorlog of geweld.

Een stadsbestuur moet zijn regierol opnemen in het beheersen van migratiestromen. Illegale inwoners worden niet gedoogd. Een geloofwaardig terugkeerbeleid staat of valt immers met het uitwijzen van bewoners die hier illegaal verblijven en het bevel krijgen het grondgebied te verlaten. Identiteitsfraude en domiciliefraude bestrijden we kordaat. De administratie krijgt de nodige opleiding om deze vormen van fraude te herkennen en aan te pakken.

Inburgering is tweerichtingsverkeer

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Het lokaal bestuur speelt hierin een centrale rol. Want inburgeren is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de samenleving, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen. We willen dat nieuwkomers de lokale samenlevingscultuur omarmen en ermee vertrouwd raken.

Inburgering is tweerichtingsverkeer. Onze samenleving biedt voldoende elementen om die inburgering te faciliteren en de nieuwkomer toont respect voor de geldende regels. N-VA Hasselt vindt dat we eisen mogen stellen aan de inburgering van nieuwkomers. Als nieuwkomers niet bereid zijn om de nodige inspanningen te leveren voor hun integratie, dan koppelen wij hier concrete gevolgen aan. Zo begrijpen we dat de weg naar werk soms moeizaam verloopt, maar wie geen echte inspanningen doet om werk te vinden, kunnen we tijdelijk de toegang tot het leefloon weigeren. Hetzelfde geldt voor de wil tot integratie en het aanleren van de Nederlandse taal. Nieuwe Vlamingen die inspanningen doen om zich in te burgeren geven we de nodige erkenning. Voor hen organiseren we een feestelijke uitreiking van de behaalde inburgeringsattesten. Want inburgering is een positief verhaal.

Nederlandse taal is de motor van samen-leven

Voor N-VA Hasselt is de kennis van de Nederlandse taal dé sleutel tot integratie in de samenleving en het vinden van een job. Het is een noodzakelijke voorwaarde én een middel tot participatie en emancipatie. We zetten daarom actief in op het voeren van een taalbeleid en de lokale promotie van het Nederlands. Zo brengen we het Nederlands naar de wijken via sport, cultuur en onderwijs. Oefenkansen buiten de les zijn een hulp voor nieuwkomers zoals: naschoolse huiswerkbegeleiding, een taalkoffer op speelpleinen, toegankelijke toneelvoorstellingen, e.d. Dit zijn enkele voorbeelden waarmee we onze taal kunnen delen met de jongeren. N-VA Hasselt moedigt nieuwkomers ook aan om deel te nemen aan het lokale verenigingsleven. Lokale verenigingen zijn niet alleen een goede plek om Nederlands te leren, maar helpen nieuwkomers ook om sterke sociale contacten op te bouwen. Jongeren stimuleren we om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten.

Daadkrachtig optreden

We willen allemaal wonen in leefbare en veilige wijken. Daarom begeleiden we én handhaven we. Actief waken over de strikte naleving van alle regels van het samenleven is een noodzaak. We respecteren elkaars eigenheid, maar hechten ook veel belang aan een harmonieuze en warme samenleving. Op het vlak van ordehandhaving speelt de politie kort op de bal. Ze treedt kordaat op wanneer het gedrag en de overlast van enkelen het samenleven onmogelijk maken of verzieken. Zo zetten we alles in om overlast, zoals we die bijvoorbeeld kennen bij luidruchtige en verkeersonveilige trouwstoeten, te vermijden.