Nieuwe stadsnet Hasselt licht bijgestuurd, evaluatie in najaar

Op 16 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

BRUSSEL – In oktober 2017 werd het lokale stadsbusnet - het H-net - geherstructureerd. Dat deed heel wat stof opwaaien bij de gebruikers. Ondertussen werd de nieuwe regeling licht bijgestuurd. Een uitgebreide evaluatie volgt in het najaar. Dat kwam Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans te weten na een parlementaire vraag aan minister Weyts.

 

Sinds de opstart van de communicatiecampagne over de nieuwe dienstregeling kreeg De Lijn een 170-tal klachten binnen. “We spreken hier van de periode van voor de effectieve inwerkingtreding op 1 oktober 2017 tot begin februari 2018. Eén derde van de klachten ging over stiptheid van de ritten. Vragen over de bediening van Kiewit-Heide en de gewijzigde lijnen van en naar de ziekenhuizen komen ook vaak voor.”

Behalve bij De Lijn komen er ook klachten binnen bij de stad Hasselt zelf. “Sinds begin september ging het over een 20-tal vragen die voornamelijk handelden over de Kiewit-Heide, de haltes en de communicatie”, aldus Lies Jans.

 

Van bij de opstart werd kort op de bal gespeeld. Zo werden er al enkele aanpassingen doorgevoerd in het kader van kinderziektes en op basis van de vragen van klanten die binnenkwamen. In november werd er ook een beperkt aantal ritten verschoven in tijd om beter aan te sluiten op bepaalde schooluren. In januari werd dan nog een beperkt aantal haltes toegevoegd aan bestaande trajecten omdat reizigers hiernaar gevraagd hadden.

 

“In mei voert De Lijn een interne evaluatie door. Daarna volgt een uitgebreide evaluatie in het najaar. Dan zal het nieuwe stadsnet ongeveer een jaar operationeel geweest zijn. In tussentijd kan de Hasselaar nog steeds met zijn vragen bij De Lijn en de stad terecht. Hoe meer informatie van de gebruiker we binnenkrijgen, hoe beter dit geëvalueerd kan worden”, besluit Jans.

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is