Nieuwbouw en nieuwe locatie voor Café Anoniem

Op 25 mei 2019

De dak-en thuislozenwerking Café Anoniem verhuist naar de Oude Statie langs het spoor aan de Truierbrug. Minister Liesbeth Homans (N-VA) trekt hiervoor liefst 1,4 miljoen euro subsidies uit. Het stadsbestuur past 600 000 euro bij. De werken zouden in 2024 voltooid moeten zijn.

“Dergelijke projecten dragen actief bij aan het terugdringen van armoede in de stad en zetten tegelijkertijd ook in op het bevorderen van de zelfredzaamheid van mensen in armoede. Daarnaast zorgen deze projecten ook voor een opwaardering van de buurt en versterken ze de sociale cohesie”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans.

Café Anoniem is de plek met de laagste drempel van Hasselt. Ook dak- en thuislozen kunnen er terecht, o.a. voor betaalbare maaltijden, was- en douchemogelijkheid, ontmoeting en onthaal. Deze werking is in 1993 gestart en in 2015 overgenomen door het OCMW Hasselt. Voor de effectieve uitbating en dagdagelijkse werking van café Anoniem is er een samenwerkingsovereenkomst met RIMO. De functies ontmoeting, onthaal, vrije tijd, leren en belangenhartiging kregen hierin vorm.

“De toenemende bezoekersaantallen maken dat de beschikbare oppervlakte onvoldoende is geworden. Het dagelijkse aantal bezoekers ligt gemiddeld tussen de 60 à 70. Door de beperkte oppervlakte moeten een aantal functies zoals eetruimte, ontspanningsruimte, pc ruimte, … dezelfde oppervlakte delen. Door de constante aanwezigheid van grotere aantallen mensen en de combinatie met een activiteitenaanbod stoot Café Anoniem op haar grenzen”, legt schepen Lies Jans de verhuis uit.

Daarom zal er nu op de gronden van de ‘oude Statie’ een nieuwbouwproject gerealiseerd worden. “De site is eigendom van de stad Hasselt en ideaal gelegen voor dit project. Het ligt aan de rand van de wijk Runkst maar ligt tegelijk afgelegen en betrekkelijk geïsoleerd door de Truierbrug en de spoorlijn. In de nieuwbouw zullen bepaalde werkingen zoals consultatie van straatverpleegkundigen, een gespreksruimte, … in de toekomst ook in afzonderlijke ruimtes kunnen doorgaan. Dat was nu niet mogelijk. Bovendien bekijken we nog of we bijkomende functies zoals een atelierruimte of een koppeling met shelter voor nachtopvang kunnen creëren.”

Het totale project zal 2 miljoen euro kosten: 1,4 miljoen komt van Vlaams minister Homans. De stad legt de overige 600 000 euro bij. Binnen de vijf jaar zou het project voltooid moeten zijn.