Negentien straatnamen wijzigen naar aanleiding van de fusie Hasselt-Kortessem

Op 14 december 2023, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT/KORTESSEM –  Als gevolg van de fusie moet er in Hasselt dan wel in Kortessem een alternatief gevonden worden voor 19 gelijknamige straatnamen. “Dit is een opportuniteit om vergeten historische benamingen terug op te rakelen”, aldus Hasselts burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

Bij de samenvoeging van gemeenten kunnen identieke of gelijkklinkende straten meermaals voorkomen. Om verwarring en problemen bij onder meer postbedeling en interventies van hulpdiensten te vermijden, moet dit probleem worden weggewerkt alvorens het nieuwe Hasselt op 1 januari 2025 uit de startblokken schiet.

“Onze inwoners moeten zo weinig mogelijk last ondervinden van deze wijzigingen. Daarom hanteren we objectieve criteria waarbij we onder andere zeggen dat straten waar het meeste mensen wonen of bedrijven gevestigd zijn, vooral behouden moeten blijven”, aldus burgemeesters Vandeput en Thijsen.

OBJECTIEVE CRITERIA

Om te bepalen in welke gemeente de straatnaam zal moeten wijzigen, wordt er naar drie criteria gekeken: het aantal gezinnen in de straat, het aantal bedrijven in de straat en de historische waarde van de straatnaam.

In eerste instantie hebben de cultuurraad, erfgoedraad en wijkmanagers in Hasselt en de heemkundige kring in Kortessem de historisch belangrijke straatnamen geïdentificeerd.  Vervolgens wordt er gekeken naar de objectieve parameters, zoals het aantal gezinnen en bedrijven.

“De Kapelstraat in Hasselt en de Sint-Lambertusstraat in Kortessem zijn in beide gemeenten straten met een zeer grote historische waarde”, zeggen de burgemeesters. “Het is omwille van die reden dat er in deze twee gevallen uitzonderlijk afwijken van de objectieve criteria en waardoor ze dus behouden blijven.”

TOEKOMST

Conform het decreet van 26 januari 1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen, worden de overige 17 gelijknamige straatnamen bezorgd aan de respectievelijke cultuur – dan wel erfgoedraden van beide gemeenten. Zij maken een advies op dat wordt voorgelegd aan de schepencolleges die vervolgens de definitieve namen laat goedkeuren door de gemeenteraad.

“Ik hoop dat we op die manier historische straatnamen terug tot leven kunnen wekken. De Dorpsstraat staat bijvoorbeeld bij vele Hasselaren bekend als de Reddelberg, in de folklore bekend als de bakermat van de stad. Het zou toch prachtig zijn als we zo’n straatnamen aan onze rijke erfgoedtraditie kunnen toevoegen”, besluit Hasselts burgemeester Steven Vandeput.