N-VA wil kritische evaluatie van Winterland

Op 14 november 2013

Lies Jans & Joske Dexters

HASSELT – ‘Het stadsbestuur steekt elk jaar meer dan 245 000 euro in de organisatie van Winterland. De opbrengst die daar tegenover staat is hoogst onduidelijk. De stad ontvangt alvast geen enkele bijdrage van de organisatie,’ aldus N-VA Hasselt.

Op maandag 28 oktober startte de opbouw voor Winterland 2013. Meteen de zesde editie. De stad Hasselt spaart kosten nog moeite om de organisatoren op hun wenken te bedienen. Dat blijkt uit het dossier dat N-VA-gemeenteraadsleden Lies Jans en Joske Dexters rond dit kerstevenement samenstelden: ‘We probeerden een overzicht te maken van alle middelen die de stad Hasselt voorziet voor de organisatie. Zowel financieel, materieel als in de vorm van personeel. Dat bleek niet zo’n gemakkelijke opgave want de verslagen die de stad hierover bijhoudt, zijn - op zijn zachtst gezegd - onduidelijk. Dat de stad zowat àlles voorziet, is wel duidelijk.’

Contract

De stad Hasselt ging in 2008 een contract aan met de BVBA Winterland voor een periode van liefst 10 jaar. Het engagement van de stad daarin gaat erg ver.

‘In de eerste plaats de locatie: het Kolonel Dusartplein. Die wordt gedurende 51 dagen vrij ter beschikking gesteld van Winterland. Als je daar de standgelden van de kermisattracties, die op diezelfde oppervlakte staan opgesteld, langs legt, zie je dat die ruimte 40 978 euro waard is. Tijdens de periode van twee kermisweekends brengt die oppervlakte dus bijna 41 000 euro op voor de stad. Tijdens de 51 dagen Winterland: 0,0 euro. Een scheve verhouding.’
‘De technische kosten en het verbruik van energie leverde in 2012 een factuur van 132 700 euro op voor de stad. Andere jaren was die zelfs nog een stuk hoger. Daarbij heb je ook nog kosten voor de huur van acht kerstchalets, een wc-container, logistieke ondersteuning en personeelskosten.’

Bovendien doet de stad Hasselt méér dan het contractueel verplicht is: ‘Bevlagging van de stad, doven van openbare verlichting, extra stroomverbruik, een extra week Winterland, uitleenmateriaal van de dienst evenementen en de stockage van de materialen van Winterland tijdens de rest van het jaar. Allemaal geen probleem. Zo kom je al vlug aan 245 000 euro. Een bedrag dat in werkelijkheid nog hoger zal zijn maar door de onduidelijke dossiervorming rond het evenement is een exacte kostprijs quasi onmogelijk te bepalen. Sowieso spreken we over een flinke som geld waarmee je eigenlijk de hele stad in de kerstsfeer kan onderdompelen en niet enkel één plein,’ aldus Lies Jans en Joske Dexters.

‘Want laat ons duidelijk zijn: N-VA Hasselt is voor een gezellige kerstsfeer in de stad. We willen daar ook constructief aan meewerken. Maar dan moet je kritische evaluaties durven doorvoeren. Momenteel kost dit evenement te veel aan de stad in relatie met de opbrengst. Die ‘opbrengst’ is trouwens hoogst onduidelijk en kan enkel met nattevingerwerk worden bepaald. Rond Winterland en het effect op handel en horeca in de binnenstad is immers nog nooit kwantitatief onderzoek uitgevoerd.’

Conclusies

De idee van een Winterland kwam er destijds naar analogie met het ondertussen ter ziele gegane Winterland Maastricht. Er wordt in de overeenkomst dan ook meermaals verwezen naar Winterland Maastricht. ‘Onze noorderburen publiceerden in maart 2012 een eindrapport dat het stadsbestuur liet opmaken door de Rekenkamer Maastricht. De titel van dat rapport luidde “Winterland en het Maastrichtse evenementenbeleid. Balanceren tussen publieke en private belangen”. Daarin worden enkele pertinente conclusies getrokken. De gemeente Maastricht stapte ook af van het concept. Misschien moet de stad Hasselt ook wel eens die kritische oefening - laten - maken?,’ vragen de N-VA’ers zich af.

‘In dit rapport vinden we immers enkele conclusies terug die ook op het Hasseltse verhaal van toepassing lijken te zijn. We proberen enkele pijnpunten van Maastricht, die zo naar Hasselt geprojecteerd kunnen worden, op te sommen.’

1.    Een gebrekkige archivering: er is geen goed overzicht van geproduceerde documenten en de status is vaak onduidelijk. Het Winterland-dossier is hierdoor moeilijk te reconstrueren.
2.    Nauwe banden tussen de stad en Winterland: persoonlijke contacten en relaties tussen bestuurders, ambtenaren en raadsleden en de organisatoren waren zeer nauw.
3.    Vanaf de start van Winterland zijn de relaties tussen de organisatoren van Winterland en de gemeente (bestuur en apparaat) onduidelijk geweest. De rollen van mede-initiatiefnemer, facilitator en in sommige opzichten zelfs coproducent zaten de gemeente in de weg in haar rol als vergunningverlener en toezichthouder, als bewaker van het imago van de stad, als beschermer van de belangen van andere partijen in de stad, zoals omwonenden, en in het bewaken van de financiële belangen van de gemeente en haar inwoners.
4.    Onduidelijke afweging publieke en private belangen: de gemeente heeft telkens het grote belang van Winterland voor de lokale economie benadrukt. Die stelling, in beton gegoten en eigenlijk nooit ter discussie gesteld, is dat winkels en horeca extra omzet boeken door de aanwezigheid van Winterland.
5.    De gemeente heeft de Stichting Winterland in vele opzichten ondersteund en gefaciliteerd, waarbij moeilijkheden werkende weg en op creatieve wijze werden verholpen. Zo waren vaak diverse ambtenaren aanwezig om hand- en spandiensten te verlenen aan de Winterlandorganisatie. Deze ondersteuning is nooit gekwantificeerd in aantal uren of in rekening gebracht van de ondernemers van Winterland.
6.    Binnen bestuur en apparaat bestonden wel vage noties over de kwaliteit van evenementen in het algemeen en Winterland in het bijzonder, zoals de tegenstelling tussen culturele kwaliteit versus kermiselementen, maar er waren geen duidelijke criteria beschikbaar. De gemeente heeft op diverse manieren geprobeerd het culturele profiel en de kwaliteit van Winterland, passend bij het imago van Maastricht, te verbeteren. Dit om het kermiskarakter van Winterland te voorkomen, en later terug te dringen.

Dit zijn bovendien maar enkele van de conclusies uit Maastricht die de Nederlanders er toe aanzetten te stoppen met het evenement. Dat wil N-VA Hasselt echter niet zien gebeuren in Hasselt.

Visie

‘N-VA Hasselt wil Winterland niet weg,’ benadrukken Lies Jans en Joske Dexters. ‘We zijn overtuigd van het belang van een sfeervol eindejaarsevenement dat extra volk naar de stad en zijn deelgemeenten trekt. De handelaars kunnen er maar profijt bij hebben. N-VA Hasselt wil enkel dat de onduidelijkheid die nu rond dit evenement hangt, wordt opgeklaard. De stad Hasselt nam Maastricht van bij het begin van dit project als voorbeeld. Ze zouden deze conclusies dus best ter harte nemen. We zien bovendien dat ook de stad Genk haar kerstmarkt stopzet.’

Voorts wil N-VA Hasselt dat de volledige stad nadrukkelijk betrokken wordt. ‘Met het budget dat er nu wordt uitgegeven op één plein aan de rand van de stad kan gemakkelijk een smaakvolle kerstsfeer gecreëerd worden in de héle binnenstad. De BVBA Winterland kan ook in een ander concept perfect de organisatie op zich nemen. Hun knowhow kan daarbij absoluut een troef zijn.’

Tenslotte wil N-VA Hasselt dat de stad een duidelijk en algemeen evenementenbeleid uitstippelt. ‘Geen ad-hoc beleid meer maar een écht evenementenplan. Dit zou perfect kunnen naar aanleiding van de analyse/evaluatie die gemaakt zou moeten worden. Met de conclusies die daarin staan, kan de stap naar een écht evenementenbeleid met lijn en visie gezet worden. De stad Maastricht deed het ons alvast voor. Wij zullen in de gemeenteraad ook een constructief voorstel doen in die richting.’