N-VA wil app voor veiliger woon-schoolverkeer

Op 25 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

HASSELT – Gemeenteraadslid Lies Jans (N-VA) vroeg het stadsbestuur om in te stappen in het project Route2School. Dat is een interactieve app die knelpunten op de routes van en naar de school in kaart brengt. “Doordat de gebruikers zelf problemen kunnen melden, blijft de kaart up-to-date”, aldus initiatiefneemster Lies Jans. Het stadsbestuur wou niet eens over dit voorstel stemmen.

“De stad Hasselt sprak al enige tijd geleden de ambitie uit om uit te groeien tot een echte fietsstad. Ondertussen ontvouwde de schepen ook al een ambitieus fietsactieplan waarin 52 acties zijn opgenomen om de fietsveiligheid en het comfort van de fietser in Hasselt te verbeteren en tegelijkertijd meer Hasselaars op de fiets te krijgen. Die nobele betrachting kunnen wij als N-VA-fractie uiteraard alleen maar onderschrijven”, aldus Lies Jans tijdens de gemeenteraad van dinsdag 24 oktober.

“In dat opzicht deden wij hier in het verleden al verschillende voorstellen om het fietsbeleid in Hasselt te versterken Daar willen we nog een nieuw voorstel aan toevoegen: we vragen het stadsbestuur om in te stappen in het project Route2School”, legt Jans uit.

Route2School werd ontwikkeld door het Instituut voor Mobiliteit van de Universiteit Hasselt. Het speelt in op de vraag van steden en gemeenten maar ook van scholen en (ouders van) schoolgaande jeugd naar een actuele (en interactieve) schoolroutekaart. Deze digitale app bekijkt het verkeer door de ogen van een kind. Daarmee brengt Route2School over heel Vlaanderen steeds meer schoolroutes in beeld. Route2School helpt scholen en gemeenten bij het maken van een grondige analyse van de verkeersveiligheid op schoolroutes en het verplaatsingsgedrag van leerlingen.

“Dit levert zowel voor de gemeenten als voor de fietser een enorme schat aan informatie op over verkeersknelpunten in de schoolomgeving op. Zo weten ouders en kinderen meteen welke schoolroute het veiligst is. Bovendien is het een interactieve tool die door de gebruiker voortdurend aangepast kan worden. Daardoor worden continu eventueel nieuwe of potentieel gevaarlijke verkeerssituaties gemeld. Daardoor kan het stadsbestuur dan weer erg kort op de bal spelen”, licht Jans de voordelen van de app toe.

Inwoners (fietsers, schoolgaande jeugd) kunnen enkel deelnemen als hun gemeente aan het project meewerkt en hun school is ingeschreven voor het project. Ondertussen stapten al 322 scholen en 43 steden en gemeenten in dit project. De stad Hasselt is daar nog niet bij. De N-VA-fractie in de gemeenteraad vroeg nu dus om hier wel aan deel te nemen.

Het stadsbestuur ging daar niet op in. Meer nog: burgemeester Vananroye weigerde het voorstel zelfs ter stemming voor te leggen.