N-VA-voorstel voor defibrillatoren werd anderhalf jaar geleden nog afgewimpeld. ‘In aanloop naar verkiezingen kan plots veel meer’

Op 4 september 2012

‘Plots kunnen er wel in alle wijken defibrillatoren geplaatst worden. Toen frieda Brepoels dit namens N-VA Hasselt in de gemeenteraad medio 2011 voorstelde, was dit onbespreekbaar. Is dit campagne voeren met belastingsgeld? Deze defibrillatoren hadden er al lang kunnen zijn,’ aldus Lies Jans.

Schepen Toon Hermans kondigde gisteren aan dat elke Hasseltse wijk wordt uitgerust met een defibrillator.

‘Hoe verwezenlijk ik in zes maanden tijd meer dan in de voorbije vijf en een half jaar? Dat lijkt de uitdaging die het Hasseltse stadsbestuur wil aangaan. In de laatste rechte lijn richting verkiezingen rijzen er immers dagelijks nieuwe ideeën uit de grond,’ aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans.

Gezondheid

‘Geen probleem. De N-VA is de eerste om goede, nieuwe projecten te onderschrijven maar dit lijkt toch stevig op campagne voeren met belastingsgeld. In aanloop naar de verkiezingen kan plots veel meer. Frieda Brepoels deed in 2011 voor N-VA Hasselt immers al het voorstel om defibrillatoren te plaatsen. Toen had schepen Toon Hermans hier geen oren naar. Zelfs toen Frieda dit later een tweede keer voorstelde kreeg ze een negatief antwoord. Nu, toevallig in aanloop naar de verkiezingen, kan het wel. Het anderhalf jaar oude N-VA-idee wordt nu gewoon overgenomen. Goed, maar te laat. Voor dergelijke belangrijke materies als de gezondheid van de bevolking mogen er geen politieke spelletjes gespeeld worden. Die defibrillatoren hadden er al lang moeten zijn,’ besluit Jans.