N-VA stelt 1.085.710 euro Vlaamse subsidies veilig voor wildwatersportbaan in Godsheide

Op 28 april 2016, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT – De stad Hasselt is zeker van een subsidie van 1.085.710 euro voor de realisatie van de wildwatersportbaan in Godsheide. “Een uitgelezen kans voor het sportbeleid in Hasselt” aldus gemeenteraadslid Jan Wouters (N-VA).

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) presenteerde op 22 april 2016 aan de Vlaamse Regering een oplossing voor de ondersteuning van 19 projecten bovenlokale sportinfrastructuur. Eind februari vernietigde de Raad van State het subsidiebesluit, waardoor de initiatiefnemers hun subsidie zouden verliezen.

Enkele jaren geleden lanceerde de Vlaamse Kano en Kayak Federatie (VKKF) het idee om aan de sluis in Godsheide een voor Vlaanderen unieke wildwatersportbaan in te richten. Het Flanders Wild Water Center zou garant staan voor 45.000 kajakkers, kanoërs en rafters per jaar, aangevuld met een veelvoud aan bezoekers en toeristen. De wildwatersportbaan past perfect in de plannen van NV De Scheepvaart die op diezelfde plaats een waterkrachtcentrale gaat installeren. Samen met installatie van zonnepanelen zou de wildwatersportbaan bovendien volledig aangedreven worden door groene energie.

Daar waar de vorige schepen van sport, Rob Beenders (sp.a), nog trekker was in dit project heeft zijn opvolger, Habib El Ouakili (sp.a)  in de pers laten verstaan er geen rekening meer mee te houden en zelfs een weg wil laten trekken door het voorziene projectgebied. “Erg verontrustend en andermaal een totaal gebrek aan ambitie en visie” vindt Jan Wouters.

KANSEN

De Vlaamse Regering biedt met deze subsidies een kans aan het Hasseltse stadsbestuur om haar sportinfrastructuur uit te breiden met een project met een bovenlokale uitstraling, uniek in Vlaanderen. “Gaan we in Hasselt nu eindelijk deze kans grijpen of slaan we de Vlaamse subsidies wederom in de wind zoals dat gebeurde met het nieuwe zwembad?” vraagt Wouters zich af. “Hopelijk stelt de huidige schepen van sport zich constructief op om dit dossier te laten slagen! De N-VA deed op Vlaams niveau zijn job voor Hasselt. Hopelijk volgt onze schepen.”