N-VA laat huishoudelijk reglement gemeenteraad aanpassen voor meer levendigheid en meer transparantie

Op 25 april 2016, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – Op vraag van de N-VA wordt op de komende gemeenteraad een aangepast huishoudelijk reglement voorgelegd. “We zijn blij dat dit oude reglement een opknapbeurt krijgt. We wilden meer levendigheid en meer transparantie. Beide elementen vinden we in de nieuwe versie terug,” aldus gemeenteraadslid Jan Wouters.

De N-VA drong al een tijdje aan op een nieuwe versie van het verouderde huishoudelijk reglement. Daarop zaten de fractieleiders van alle partijen samen om dit thema te bespreken. Het resultaat daarvan wordt op dinsdag 26 april ter stemming voorgelegd aan de gemeenteraad. “We wilden meer levendigheid in de debatten én meer transparantie. Dat komt er nu. Als er een vraag wordt gesteld door een fractie, mag vanaf nu elke fractie zich in het debat mengen. Dat verhoogt de interactiviteit. Tot op heden waren het vooral de N-VA-gemeenteraadsleden die aan het einde van de openbare zitting vragen stelden aan de schepenen. Die gaven dan een antwoord en daarmee was het debat gesloten. Andere gemeenteraadsleden mochten niet tussenkomen. Dat wordt nu aangepast. Elke fractie kan zijn mening ventileren,” legt Jan Wouters uit.

Verslag

Een tweede opmerkelijke wijziging komt er in de communicatie van de verslaggeving. Lut Creemers (N-VA) had gevraagd dat de debatten integraal op de webstek van de stad zouden verschijnen. “Ook op die vraag werd deels ingegaan. Al hopen we dat het nu eindelijk mogelijk wordt gemaakt dat elke Hasselaar het volledige relaas van de gemeenteraad kan nalezen. Dat zou de transparantie alleen maar ten goede komen. Een doelstelling die de N-VA al sinds het begin van deze bestuursperiode nastreeft,” besluit Creemers.