N-VA kant zich tegen aparte zwemavond voor vrouwen

Op 17 oktober 2017, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

BRUSSEL – N-VA Hasselt kant zich tegen een aparte zwemavond voor vrouwen. Schepen voor sport Habib El Ouakili (sp.a) kondigde aan dat op zaterdagavond 24 november het Hasseltse zwembad exclusief voor vrouwen zal voorbehouden zijn. “Dergelijk initiatief gaat in tegen de normen en waarden die hier gelden. Het gaat in tegen de evolutie van de emancipatie. Meer nog: het zwiert ons decennia terug in de tijd. Dat is niet onze wereld”, aldus Lies Jans.

“Dergelijke initiatieven zijn niet verbindend of integrerend. Al lijkt dat op het eerst zicht misschien zo. Ze werken eerder segregerend. In de gemeenten waar in het verleden dergelijke maatregel werd ingevoerd, was dit initieel een overgangsmaatregel om (moslim)vrouwen aan te spreken. Wat blijkt: uiteindelijk wordt het gewoon een permanente verworvenheid. Dergelijke initiatieven willen wij dan ook liever niet in Hasselt”, verwoordt Lies Jans het standpunt van de N-VA rond aparte zwemsessies voor vrouwen.

“Het is niet de taak van een openbaar bestuur om segregatie in openbare gebouwen te organiseren. Laat de Ladies Nights en consoorten maar aan de privésector. Dat is hun volste recht. Maar een openbaar zwembad is ten alle tijden openbaar, voor iedereen. Temeer omdat er in Hasselt ook geen alternatief is. We beschikken over één zwembad. Dat moet er dus voor iedereen zijn tijdens de officiële openingsuren.”

Verder heeft Jans nog enkele praktische vraagjes. “Zijn er mannelijke redders toegelaten tijdens deze vrouwenavond? Als dat niet zo zou zijn, is er nog een extra probleem. Een professioneel dienstverlener is een dienstverlener, of het nu een redder, leerkracht of arts is. Gender mag daarbij geen enkele rol spelen. Niemand twijfelt eraan dat gendergelijkheid de sleutel tot democratie is. Daarom kunnen we hier niet mee akkoord gaan.”