N-VA jaagt op Groep C & Slangen

Op 12 november 2008

Limburger Noël Slangen neemt eind dit jaar ontslag als algemeen directeur van OpenVLD. Aanleiding is de zware kritiek van kamerlid Jan Peumans (N-VA) op de tegengestelde belangen van Slangen in het nu al beruchte dossier van de Antwerpse Oosterweelverbinding. Bovendien zou Slangens reclamebureau GroepC vijf Nederlands-Limburgse gemeenten helpen om de IJzeren Rijn tegen te houden. Peumans en zijn collega, Limburgs provincieraadslid Lies Jans, willen niet alleen op Vlaams, maar ook op Limburgs niveau kristalheldere transparantie rond alle overheidsopdrachten van C&Slangen. 'We hebben reden genoeg om in het recente verleden te gaan graven', zegt Peumans. 'Vorig jaar werd het Limburgse provinciebestuur nog teruggefloten door de Raad van State, omdat het een marketingplan ten onrechte had toegekend aan de GroepC &Slangen. Die had de opdracht voor regiomarketing in 2002 binnengehaald, hoewel haar prijs van 201.000euro de hoogste van de vier deelnemende bedrijven was. Het provinciebestuur had het puntensysteem aangepast in het voordeel van C&Slangen.'

Ook voor de overheidscommunicatie over de Noord-Zuid, die drie jaar geleden al is toegewezen, werd volgens N-VA een op zijn minst bevreemdend systeem gehanteerd. 'De prijs van bureau RCA was lager dan die van C&Slangen', zegt Peumans. 'Een mail die de bedrijven totaal onaangekondigd een uur voor de eindtijd werd toegezonden, moest uitsluitsel brengen. Alleen GroepC reageerde, RCA niet. De mail bleek naar de algemene mailbox gestuurd. Een hoogst opmerkelijk en bij mijn weten onwettig feit. Gevolg: Slangen kreeg weer eens de hoogste punten.'

Een andere kwestie is de communicatie voor de Universiteit Hasselt. Voor haar naamsverandering had de instelling GroepC aan het werk gezet, zonder een openbare aanbesteding uit te schrijven. UHasselt werd daarvoor al op de vingers getikt. Een ander dossier dat de N-VA ook wil besnuffelen is de communicatie rond afvalintercommunale Limburg.net en het Limburgse lightrailproject Spartacus, een initiatief van DeLijn. In dat laatste dossier sleepte C&Slangen een deel van de communicatie in de wacht. Nochtans had de groep van Slangen en Rudi Wouters -echtgenoot van Ingrid Lieten, de Limburgse directeur-generaal van DeLijn- het aanvankelijk niet gehaald. Ook aan de opdracht voor Limburg.net, van dit jaar, hangt een geurtje. 'Opvallend is dat in veel jury's steeds mensen zitten die C&Slangen goed gezind zijn', zegt Peumans.

Feit is dat Slangen een over de partijen vertakt netwerk heeft. Hij werkte jarenlang voor de CVP, daarna voor (Open) VLD, maar heeft ook uitstekende contacten met de SP.A-top in Limburg en is een goede vriend van gouverneur Steve Stevaert.