N-VA hekelt verschil in aanpak snelheidscontroles

Op 8 oktober 2009

Vlaams N-VA-parlementslid Lies Jans uit Hasselt heeft bij minister Crevits aangedrongen om zeer alert te zijn over de mogelijke negatieve impact van de verschillende aanpak van snelheidscontroles met flitspalen.

De vraag van Lies Jans komt er nadat bekend raakte dat de parketten een verschillende aanpak hanteren bij verkeersovertredingen geregistreerd door flitspalen. "Als ik van Hasselt naar Tongeren rijd over de E313, word ik pas aan 133 km/u geflitst in Tongeren, maar als ik in de andere richting rijd, dan is dat aan 126 km/u", zegt de Limburgse politica.

Federaal minister van Justitie Stefaan De Clerck gaf al aan dat de parketten inderdaad verschillende marges hanteren. "Maar ook vanuit Vlaanderen zijn we betrokken partij", legt Jans uit. "In de vorige legislatuur is immers een werkgroep opgericht over flitspalen en die worden betaald met Vlaams geld."

Wallonië

Het N-VA parlementslid vraagt aan minister Crevits om hierover overleg te plegen met haar federale collega. "In het verleden was er al een ongelijkheid in de verdeling van de middelen tussen Vlaanderen en Wallonië, nu, met de huidige wetgeving, is dat ook weer het geval."

Volgens Jans heeft Wallonië tot 2007 niet veel inspanningen geleverd. "Vlaanderen heeft daarentegen altijd een heel degelijk beleid gevoerd. Het heeft grote stappen gezet en grote investeringen gedaan. De inspanningen die we kunnen doen, zijn minimaal in vergelijking met wat er in Wallonië nog kan gebeuren" besluit Jans.