N-VA hekelt ad hoc-beleid rond wildgroei aan verkeersborden

Op 23 oktober 2014

HASSELT – ‘De stad Hasselt heeft totaal geen visie over verkeersborden. Snoeien in het aantal verkeersborden kan de verkeersveiligheid nochtans verhogen,’ aldus Lies Jans (N-VA).

‘Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda van N-VA Hasselt. In Hasselt plaatst het stadsbestuur onder het mom van verkeersveiligheid overal maar verkeersborden.

De verkeersregels zijn nochtans duidelijk. Wat in het verkeersreglement staat, hoeft niet te worden herhaald met een bord. Veel verkeersborden hebben dan ook geen meerwaarde,’ aldus gemeenteraadslid Lies Jans.

‘Door het aantal verkeersborden te verminderen, zal men meer aandacht hebben voor de borden die er wel staan. De weggebruiker kan zich concentreren op het verkeer in plaats van op de borden. Dat dit in financieel moeilijke tijden ook een besparing inhoudt is mooi meegenomen.’

Ook in Hasselt staan er heel wat overbodige verkeersborden. Over die wildgroei aan verkeersborden stelde Lies Jans een vraag aan schepen van mobiliteit Beenders (sp.a): ‘Het gebrek aan visie werd alweer pijnlijk duidelijk. Uit het karige antwoord van de schepen bleek dat de verkeersborden van de stad Hasselt niet zijn ingegeven in de verkeersbordendatabank. Nochtans een nuttig instrument dat door de Vlaamse Overheid aan de lokale besturen wordt aangeboden. Bovendien is er ook nog geen algemene screening gedaan van de verkeersborden in Hasselt. Men zoekt blijkbaar nog een studiebureau dat die screening wil uitvoeren. Nochtans werden er onlangs twee extra krachten aangeworven op de dienst mobiliteit. Ondertussen behelpt de schepen zich met een ad-hoc beleid. Jammer. Een doorgedreven oefening leverde bijvoorbeeld de stad Asse een vermindering van 40 à 60% van het aantal verkeersborden op. Dat zorgt voor een verhoging van de verkeersveiligheid.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is