N-VA Hasselt ziet cruciale knelpunten in nieuw parkeerplan

Op 10 december 2013

HASSELT – Schepen van mobiliteit Rob Beenders stelde het nieuwe parkeerbeleid voor Hasselt voor. Lies Jans (N-VA) had hierover voorbereidende gesprekken met de stad. “Enkele van onze opmerkingen zoals het gratis halfuur parkeren, zijn opgenomen. Toch blijven er voor de N-VA cruciale knelpunten.”

Gemeenteraadslid Lies Jans, die in het Vlaams parlement ook in de commissie mobiliteit zetelt, zat tweemaal samen met schepen Rob Beenders om zijn plannen rond het parkeerbeleid te bespreken: “Voor de eerste keer wordt er werk gemaakt van een parkeervisie. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. N-VA Hasselt vindt het ook positief dat wij betrokken werden bij de opmaak van dit parkeerplan. We hebben ons van bij de start van dit bestuur voorgenomen om constructief oppositie te voeren. Dat zijn geen loze woorden. We hebben dat hier alweer in de praktijk omgezet. Er zaten dan ook zeker goede elementen in de plannen van schepen Beenders. Die kunnen we onderschrijven. Daar zijn we niet te beroerd voor.”

Verder gaf de N-VA een reeks opmerkingen. Daarin is het stadsbestuur deels meegegaan:  “Zo lieten we het oorspronkelijke opgenomen gratis kwartiertje veranderen in een half uur. Dit laat mensen toe om snel een boodschap te doen en is dus goed voor de plaatselijke middenstand. Een kwartier is daar te kort voor. Ook het invoeren van het dynamisch parkeergeleidingssysteem was één van de belangrijke punten uit het verkiezingsprogramma van N-VA Hasselt. We vinden het wel jammer dat er gewacht wordt tot 2017 om dit in te voeren. Voor ons moet dit onmiddellijk gebeuren. We zijn er immers van overtuigd dat dit het verkeer beter naar de parkings zal sturen en het zoekverkeer in de stad zal doen verminderen,” aldus Lies Jans.

Behoefteanalyse

Toch zal N-VA Hasselt dit nieuwe parkeerplan niet kunnen goedkeuren als het aan de gemeenteraad wordt voorgelegd: “Er werd met enkele voor ons fundamentele opmerkingen geen rekening gehouden. Een grondige analyse van de parkeerbehoefte ontbreekt. Een goede analyse vormt voor ons de basis voor een goed beleid. Er is nu al een groot parkeerprobleem. Zeker de komende drie jaar zal dat nog verergeren. Dit plan reikt daar geen oplossingen voor aan.”

Lies Jans wil ook de randparkings beter benut zien: “Vanuit die randparkings moeten er gratis pendelbussen rijden naar het centrum en het station. Dit natuurlijk op momenten dat de vraag daarnaar het hoogst is: in de ochtend-en avondspits. Hier wordt niet op ingezet en dat is jammer.”

N-VA Hasselt snapt verder niet waarom de handelaars weer geviseerd worden: “Bedrijfsparkeerkaarten zijn betalend vanaf de tweede kaart. Bewoners krijgen er twee gratis. Waarom kleine zelfstandigen niet van dit voordeel mogen genieten, is voor ons een raadsel en onaanvaardbaar.”

Tenslotte wil Lies Jans eerst een oplossing voor de pendelaars voordat de parking aan de koningin Astridlaan betalend wordt: “Door het sluiten van de parking in Runkst worden de pendelaars getroffen. Daar moet een oplossing voor gezocht worden. Wij denken daarbij aan een aanbod fietsen en een gratis pendelbus tussen het station en de parking Alverberg op uren dat daar vraag naar is. De parking aan Astrid nu al betalend maken, kan voor ons niet,” besluit Jans.