N-VA Hasselt wast symbolisch de ramen van het stadhuis . ‘Meer transparantie in besluitvorming!’

Op 19 september 2012

Met een ludieke actie aan het stadhuis kaartte de N-VA het gebrek aan transparantie van het stadsbestuur aan. ‘De Hasselaar wordt niet betrokken bij de besluitvorming. Dat moet veranderen,’ aldus N-VA-lijsttrekker Steven Vandeput.

Om hun boodschap kracht bij te zetten, trok de Hasseltse N-VA-afdeling naar het stadhuis. Daar werden de ramen symbolisch gewassen: ‘Wij willen dat de inwoners kunnen zien hoe vandaag in deze stad beslissingen worden genomen. Met de huidige bestuursploeg mag de besluitvorming veelal het daglicht niet zien. Er worden weliswaar grote verhalen aan de media verteld, doch dit blijft meestal beperkt toe een goednieuwsshow. De Hasselaar wordt er ook niet bij betrokken. Alles wordt over de hoofden van de inwoners beslist,’ laat Vandeput weten.

Overleg

‘Nog maar recentelijk werd eenzijdig beslist dat er geen aanplakborden voor verkiezingsaffiches mochten komen. Dat moesten ze daarna dan weer intrekken. Had het stadsbestuur dit tijdig overlegd met alle partijen dan had ook de N-VA zich kunnen vinden in deze beslissing. De manier waarop dit gebeurde typeert echter hoe dit stadsbestuur nu al 12 jaar lang autoritair regeert. Als je geen oppositie hebt, is de verleiding om solo slim te spelen natuurlijk erg groot,’ laakt Vandeput het gebrek aan overleg.

Want er zijn voorbeelden genoeg: ‘Zo werd ook zonder overleg met de taxisector beslist om de standplaatsen tijdens Rimpelrock en Pukkelpop te verplaatsen. Zo klagen buurtbewoners van de Luikersteenweg en de Kuringersteenweg over gebrek aan inspraak en overleg bij de nochtans ingrijpende wegenwerken. Zo weet niemand wat nu eigenlijk de plannen zijn rond de Spartacustram die door het centrum van Hasselt zou komen rijden. Laat staan wat dit zal kosten voor de Hasseltse stadskas. En dan zwijgen we nog over de ‘transparantie’ bij de aankoop van de Pukkelpopweide en de HAZODI-affaire. Reden genoeg dus om de ramen hier eens grondig te zuiveren. De besluitvorming van de N-VA mag immers wel gezien worden,’ aldus Vandeput.

Mentaliteitswijziging én concrete voorstellen

Dit alles behoeft natuurlijk in de eerste plaats een mentaliteitswijziging van het stadsbestuur. Vandeput: ‘Een goed bestuur voert beleid op lange termijn, in openheid en met betrokkenheid van de bevolking. Alleen zo kan echt draagvlak gecreëerd worden voor soms moeilijke beslissingen.’ Daarnaast doet de N-VA vandaag ook een 3 concrete voorstellen om de transparantie en betrokkenheid te verhogen:

*een permanent bevolkingspanel: verschillende Nederlandse steden houden via een permanent online-bevolkingspanel continu de vinger aan de pols;

*een vragenuurtje voor individuele inwoners tijdens de gemeenteraad

*het opwaarderen van wijkcomités om lokale betrokkenheid te verhogen.