N-VA Hasselt vraagt buurtinformatienetwerken als reactie op inbrakenplaag

Op 24 maart 2015

Hasselt moet werk maken van de promotie van buurtinformatienetwerken (BIN). Dat zijn vrijwillige samenwerkingen tussen buurtbewoners en de politie om de buurtveiligheid te verhogen. “Dagelijks wordt er ingebroken in Hasselt. Daartegen moet efficiënt en krachtdadig worden opgetreden. Een BIN kan er mede toe bijdragen dat het veiligheidsgevoel bij de Hasselaar verhoogt en het aantal inbraken vermindert,” aldus N-VA Hasselt, die dit voorstel aan het stadsbestuur zal overmaken.

Gemeenteraadslid Guido Fissette wilde op de gemeenteraad van vanavond (dinsdag 24 maart) burgemeester Hilde Claes ondervragen over het stijgend aantal woninginbraken in Hasselt. Zo ver zal het echter niet komen: “Mijn vraag werd geweigerd,” legt Guido Fissette uit. “Eerder werd al een gelijkaardige vraag over het stijgend aantal gevallen van vandalisme van de agenda gehaald. Alle redenen blijken goed om dit verhaal niet op de gemeenteraad te kunnen brengen. We begrijpen dat dit niet past in de goednieuwsshow die dit stadsbestuur telkens weer wil ophangen maar dit probleem leeft nu eenmaal bij de Hasselaar,” aldus Fissette, die ook lid is van de politieraad.

Veiligheidsgevoel

“Op basis van de antwoorden op die vragen wilden we overgaan tot een voorstel,” vult Lies Jans aan. “Maar we gaan nu dus maar rechtstreeks ons voorstel indienen. Wij horen continu verhalen van bewoners dat er ofwel is ingebroken, ofwel dat ze zich niet meer veilig voelen in hun eigen huis. Daar moet iets aan gedaan worden. Een buurtinformatienetwerk kan bijdragen aan een verhoging van dat veiligheidsgevoel. Zo’n BIN biedt de kans om de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen buurtbewoners en politie te optimaliseren en zo preventief op te treden tegen inbraken, criminaliteit en verdachte handelingen,” zegt Jans.

“De bedoeling is dat burgers informatie over bepaalde verdachte personen of handelingen doorspelen aan de politie. De politie evalueert die info en brengt zo nodig de aangesloten BIN-leden hiervan op de hoogte. N-VA Hasselt is voorstander om dit systeem te promoten en te stimuleren. In andere gemeenten heeft dit systeem al bewezen het aantal woninginbraken te kunnen terugdringen. Meer dan voldoende reden om dit bekend te maken bij onze inwoners. Het zal bijdragen tot meer sociale controle en meer veiligheid. Het voorstel van N-VA Hasselt is bovendien niet nieuw. Reeds in 2010 riep de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, per omzendbrief, al op om massaal BIN’s op te richten. In Hasselt is dit er na vijf jaar nog steeds niet van gekomen. Het gemeentebestuur moet dit nu actief stimuleren,” besluit Guido Fissette.

“Dit voorstel past perfect in onze werkwijze van constructief oppositie voeren. Wij merken een maatschappelijk probleem in Hasselt, constateren dat het stadsbestuur daar niet efficiënt op inspeelt en doen zelf een voorstel. N-VA Hasselt wil niet het verwijt krijgen om aan de kant te staan schreeuwen. Wij doen tastbare voorstellen. Dit is trouwens niet het eerste,” besluit Jans.