N-VA Hasselt stelt krachtlijnen verkiezingsprogramma voor ‘Naar een transparant en betrokken Hasselt’ Maak hier kennis met ons programma voor Hasselt

Op 31 juli 2012

Op haar programmacongres stelde N-VA Hasselt de krachtlijnen van het N-VA-verkiezingsprogramma voor.

Het verkiezingsprogramma van N-VA Hasselt is tot stand gekomen in samenwerking met onze leden. N-VA Hasselt deed daartoe een oproep naar de leden en die werd enthousiast opgevolgd. Gedurende een half jaar hebben we keihard samengewerkt aan de ontwikkeling van een weloverwogen en evenwichtig (haalbaar) programma. Dat is nu door onze leden goedgekeurd. Het programma waarmee N-VA Hasselt op 14 oktober naar de kiezer trekt, is opgebouwd rond vijf belangrijke speerpunten.

1. Naar een (h)echte samenleving

‘Het sociale weefsel binnen onze samenleving is erg belangrijk voor de N-VA. Voortaan willen wij dat elke beleidsbeslissing de ‘gezinstoets’ doorstaat. Met andere woorden, als er in Hasselt iets beslist wordt, moet dit goed zijn voor de gezinnen,’ legt Joske Dexsters uit.

2. Hasselt moet bruisen door bewoning

‘N-VA Hasselt zet volop in op bewoning van de binnenstad. Dit komt de lokale economie ten goede en gaat de leegstand tegen. Bijgevolg komt er opnieuw meer ‘leven’ in het centrum. Daarvoor moeten ondermeer kleinere en goedkopere woningen worden gecreëerd,’ aldus lijstduwer Bert Lambrechts.

3. Iedereen mobiel: het kan!

‘De infrastructuur voor voetgangers en fietsers moet worden verbeterd. Zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten. De fietser moet een prominente rol kunnen spelen. Het openbaar vervoerssysteem moet grondig herzien worden. De doorstroming op de invalswegen moet eindelijk worden aangepakt en er moet een duidelijk afgelijnd parkeerbeleid komen met een overzichtelijke signalisatie,’ zo stelt Lies Jans.

4. Echte inspraak via adviesraden

‘De N-VA ijvert voor transparantie voor en betrokkenheid van de Hasseltse burgers bij het beleid. Concreet, zet N-VA Hasselt daarvoor in op een bevolkingspanel waaraan bestuursvoorstellen kunnen worden getoetst. Een vragenuurtje voor Hasselaren tijdens de gemeenteraad en een ombudsdienst die laagdrempelig contact mogelijk maakt met de gemeente, zijn niet mis te verstane signalen dat de Hasselaar meer zal betrokken worden bij de beslissingen’,zo maakt jongerenvoorzitter Jan Wouters duidelijk

5. Slank en dienstgericht bestuur

‘Voor N-VA Hasselt komt er geen verhoging van de belastingsdruk. De stadsdiensten krijgen meer verantwoordelijkheid en kunnen zelf meedenken over de beleidspunten in plaats van enkel de wilde ideeën van de schepenen te moeten uitvoeren. Efficiëntie is hier het codewoord. Verder moet er een optimale samenwerking zijn tussen stadsdiensten en het OCMW. N-VA draagt ook de veiligheid hoog in het vaandel. ‘Blauw’ moet daarvoor meer op straat zijn. Achter de bureau uit en de straat op,’ aldus Guido Fissette.

Transparantie en betrokkenheid

‘Een transparant en betrokken Hasselt is de rode draad doorheen het N-VA aanbod voor alle

Hasselaren. Hiermee willen we van de stad - in zijn talloze facetten - een echte thuis maken voor iedereen die er woont. De N-VA wil zorg dragen voor een stad die niet enkel springlevend is in zijn centrum en bij evenementen, maar voor een stad met een kloppend hart op élke dag van het jaar, in élke wijk en in élke deelgemeente’, besluit lijsttrekker Steven Vandeput.