N-VA Hasselt heeft bedenkingen bij nieuw administratief centrum.

Op 2 februari 2013

N-VA Hasselt heeft zijn bedenkingen bij de bouw van een nieuw administratief centrum op de gronden achter de vroegere rijkswachtkazerne.

Fractieleider Steven Vandeput legt uit: “Wij staan achter de achterliggende visie van meer efficiënte stads- en OCMW-diensten, maar men spant hier het paard achter de wagen. Normaal voert men eerst het debat over de kerntaken en de basisorganisatie, werkt men op basis daarvan een organogram uit met invulling van het benodigde personeel en gaat men daarna pas over tot de bepaling van de behoefte van de gebouwen.

Het Hasseltse college werkt omgekeerd: eerst zeggen dat we gaan bouwen, waar we gaan bouwen en hoeveel en dan zien we wel hoe we onze administratie kunnen aanpassen aan dat gebouw.”
N-VA Hasselt vreest daarnaast ook dat de bouwwoede van deze coalitie de Hasselaar financieel zuur zal opbreken. De aangekondigde projecten zullen immers een heel grote hap nemen uit het al lamentabele budget. “Een nieuwe brandweerkazerne/politiekantoor, een nieuw administratief centrum, de aanpassing van de Grote Markt,het aanpakken de stationsbuurt… Allemaal heel mooi maar men moet ook rekening houden met de financiële draagkracht.

Wij vrezen dat de Hasselaar weldra geconfronteerd zal worden met bijkomende belastingen om de prestigedrang van het college te betalen. Van waar moet anders het geld komen?,” aldus Vandeput.