N-VA Hasselt aanwezig op 'wijkbabbels'

Op 20 november 2014

En toch nog wijkbabbels!

Na het voortijdig afblazen van de wijkbabbels werd er dan toch een nieuwe datum vooropgesteld. Dit keer voor àlle Hasseltse wijken samen! En wij daar naartoe natuurlijk!

Op 6 november, in OC St.Catharina stonden de tafels klaar. De deelnemers van de Heilig Hartwijk hebben daar twee tafels bezet. Dat heeft uiteraard te maken met het onzinnige traject van de Spartacus dat de wijk dreigt af te sluiten van het centrum en het verkeer onmogelijk zal maken. Om van de onveiligheid en de overlast nog maar te zwijgen!

Een ‘tafelbegeleider’ (wijkagent of iemand van de administratie) opende het gesprek en maakte notities van wat de wijkbewoners te vertellen hadden omtrent vier vooropgestelde thema’s: ‘veiligheid’, ‘verkeer’, ‘leefbaarheid’, ‘suggesties en wensen’. Elk themagesprek duurde 30 minuten.

Eerlijk gezegd… het was boeiend om samen luidop na te denken over onze woonbuurt en om nog onbekende buren te ontmoeten. Het was ook verrassend dat er op nauwelijks 300m van je voordeur problemen kunnen zijn waarvan je nog niet eerder iets vernam. Aan onze tafel werd de avond afgesloten met het uitwisselen van e-mailadressen en een welgemeend tot ziens.

Wanneer het stadsbestuur het goed doet, zeggen we dat ook! Dit was een geslaagd stukje burgerparticipatie en de afwezigen hadden ongelijk. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan liefst per wijk, want het lawaai in de zaal was oorverdovend.
En nu is het wachten op het beloofde verslag. Benieuwd welke suggesties zullen uitgevoerd worden en welke verzuchtingen ingelost.

Of zouden we toch nog een brief naar de Sint moeten schrijven?