N-VA en Open VLD roepen extra gemeenteraad samen

Op 8 september 2016, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – Oppositiepartijen N-VA en Open VLD roepen bij hoogdringendheid een extra gemeenteraad samen naar aanleiding van de commotie die er ontstaan is rond burgemeester Hilde Claes (sp.a). “De Hasselaars hebben recht om het volledige verhaal rond deze affaire te weten. Wij doen gewoon onze plicht als gemeenteraadslid,” aldus Steven Vandeput.

“Het schouwspel dat we deze week hebben moeten aanschouwen, was niet fraai. De Hasselaar blijft nu achter met de rommel. Dan mag de meerderheid in het algemeen en de burgemeester, wie dat tegenwoordig ook mag zijn, het wel eens komen uitleggen. We hopen echt dat we hiermee nu alles van sp.a Hasselt gezien hebben. Laten we hopen dat er zo niet nog meer lijken uit de kast vallen,” aldus Vandeput.

“Het gemeentedecreet geeft ons het recht om op elk moment de gemeenteraad bijeen te roepen. Daarvoor hebben we één derde van de gemeenteraadsleden nodig.”

Deontologische commissie

Verder blijft de N-VA bij haar eerste vraag voor de oprichting van een deontologische commissie. “Wij dienen hier een voorstel over in. De onfrisse praktijken rond de toekenning van een reclameopdracht rechtvaardigen de oprichting van dergelijke commissie. Wij willen dat alles hierin naar boven komt. Als de meerderheid niets te verbergen heeft dan kan zij ook geen probleem hebben met zo’n commissie.”

Verder betreurt Vandeput de huidige situatie. “Dit stond natuurlijk in de sterren geschreven. Deze gedwongen meerderheid is de Hasselaar in de maag gespiesd. Zij hebben dat niet gewild. Dat deze gekunstelde situatie ooit moest escaleren, stond vast. Wij zullen er proberen voor te zorgen dat de Hasselaar hier niet het slachtoffer van wordt. Maar jammer genoeg sleurt de sp.a niet alleen haar eigen naam maar ook die van onze mooie stad door het slijk. Dat mag nu wel stoppen.”