Meerderheid verwerpt N-VA-amendementen

Op 28 november 2013

HASSELT – Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 26 november kwam onder meer het nieuw huishoudelijk reglement aan bod. N-VA Hasselt diende via Lies Jans enkele amendementen in. Die werden allen afgewezen. De N-VA kon dan ook niet instemmen met het nieuwe reglement.

‘Eigenlijk wordt een nieuw huishoudelijk reglement gestemd bij de start van een gemeentebestuur. Dat was in januari. We zijn ondertussen november,’ aldus Lies Jans. ‘Mocht ik in de gemeenteraad van februari via een voorstel voor vragenuurtje het bestuur hier niet aan hebben herinnerd, zaten we nu misschien nog op onze honger.’

Het huishoudelijk reglement werd uiteindelijk in de commissie besproken. N-VA Hasselt formuleerde daar een reeks opmerkingen: ‘Voor de N-VA is het belangrijk dat een huishoudelijk reglement geldt voor zowel meerderheid als oppositie. Ieder raadslid moet alle mogelijkheden krijgen om zijn specifieke rol te vervullen. Beperkingen op het vraagrecht van raadsleden konden voor ons niet. Onze opmerkingen werden tijdens de commissie echter verworpen. Daarop dienden we tijdens de gemeenteraad officieel enkele amendementen in,’ aldus Lies Jans.

Dit bleek niet naar de zin van schepen Gerald Corthouts. Die wilde deze amendementen niet behandelen omdat de N-VA haar opmerkingen al in de commissie had gegeven. Hij vond het schandalig dat de N-VA tijdens de gemeenteraad nog met amendementen kwam aandraven: ‘Het is toch logisch dat wij amendementen indienen op de gemeenteraad. Dat is toch het democratisch forum bij uitstek. Gelukkig volgde de voorzitter ons hierin,’ besluit Lies Jans.

De amendementen van de N-VA werden meerderheid tegen oppositie verworpen.