Maatregelen tegen sluikstorten en zwerfvuil na vraag N-VA

Op 29 april 2015

Hasselt wil sluikstorters aanpakken door onder meer camera’s te plaatsen aan afvalcontainers. Dat antwoordde schepen Froidmont op een mondelinge vraag van N-VA-oppositieraadslid Katrijn Otte. Die zette de problematiek tijdens de afgelopen gemeenteraad met succes weer op de politieke agenda.

“Sluikstorten en zwerfvuil zijn twee verschillende problemen die zich prominent stellen in onze stad,” aldus Katrijn Otte (N-VA).  “Ik wilde van de schepen in de eerste plaats weten hoe het meldingssysteem voor zwerfvuil functioneerde. Dat kan via de klachtenlijn of via mail aan de reinigingsdienst. Elke klacht wordt geregistreerd en vervolgens afgehandeld.”

Maar de schepen had ook een nieuwtje: “Binnenkort zullen inwoners rechtstreeks via een online platform de klachten kunnen melden. N-VA Hasselt is tevreden dat er nieuwe initiatieven worden genomen om onze stad proper te houden.”

Ook voor de problematiek van het sluikstorten die Katrijn Otte aankaartte had de schepen begrip: “De schepen gaf toe dat er in onze stad heel wat aan sluikstorten werd gedaan. Vooral in de buurt van de afvalcontainers is het een ramp. Daarom zal hij camera’s laten installeren zodat de overtreders kunnen gevat worden en de kosten voor de reiniging kunnen betalen.”

“Alweer een mooi staaltje van constructieve oppositie. Dankzij onze vraag nam de schepen het heft in handen. Zo kunnen we allemaal samen werken aan een propere stad,” besluit Otte.