“Maak van het Prinsenhof in Kuringen hét erfgoedcentrum van Hasselt”

“Maak van het Prinsenhof in Kuringen hét erfgoedcentrum van Hasselt.” Dat was de klaar en duidelijke boodschap van N-VA-gemeenteraadslid Jan Wouters tijdens de grote herdenking van de Eerste Wereldoorlog in Kuringen afgelopen weekend.

“N-VA Hasselt wil van het Prinsenhof in Kuringen het erfgoedcentrum van Hasselt maken. Erfgoedverenigingen en heemkundige kringen die dat wensen, krijgen een plaats in het voormalige kasteel van de Graven van Loon. Daarom ijvert N-VA Hasselt voor een grondige renovatie van het Prinsenhof en willen we voorzien in vergader – en tentoonstellingsruimtes voor iedereen die met erfgoed bezig is. Op die manier krijgt het Prinsenhof een nuttige invulling en voorkomen we dat deze vergeten parel uit ons erfgoedpatrimonium verdwijnt. Verder willen we dit gebouw, dat nu wat verscholen en weggestoken ligt, meer openstellen voor de Hasselaren/Kuringenaren en de uitstraling geven die het verdient”, legt gemeenteraadslid Jan Wouters de plannen van de N-VA uit.

“Het huidige stadsbestuur heeft totaal geen visie over erfgoed. Dat wordt schrijnend duidelijk bij de behandeling die het Prinsenhof krijgt. Verwaarloosd en achteruitgestoken. Dit prachtige kasteel verdient beter. Het kan veel beter worden benut. Vandaar dat we voor deze nieuwe functie ijveren”, aldus Wouters.

Burgemeester Vananroye was er als de kippen bij om te zeggen dat het huidige bestuur ook al plannen had met het Prinsenhof. “Die lijst van plannen van het stadsbestuur waarvan we niets zien, moet enorm zijn. Elk constructief voorstel van de N-VA blijkt er op te staan. Ook nu weer haalde de burgemeester haar standaardantwoord op onze voorstellen boven. We zijn er mee bezig. Het is alvast positief dat ze hiermee haar goedkeuring geeft voor ons idee. Maar als N-VA hebben we liever dat plannen worden uitgevoerd in plaats van op een (fictieve?) lijst te blijven staan. Met de steun van de Hasselaar kunnen we na 14 oktober effectief aan de slag met onze ideeën”, besluit Wouters.