“Maak eindelijk werk van restauratie Oud Kerkhof”

Op 2 maart 2018, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

Op donderdag 1 maart waren N-VA-gemeenteraadsleden Joske Dexters en Jan Wouters aanwezig bij de prachtige hulde aan de Hasseltse verzetsheld Frans Massy. Dat vond plaats bij zijn gedenksteen op het Oud Kerkhof langs de Kempische Steenweg. “Tot onze spijt moesten we vaststellen dat ons schitterend kerkhof er in een erbarmelijke staat bijligt. Het restauratiedossier sleept veel te lang aan”, aldus de N-VA.

Dat de Hasseltse gesneuvelden herdacht worden, is natuurlijk een schitterend initiatief. Door onze aanwezigheid toonden we ook onze steun. Maar dat deze herdenking moet doorgaan langs een bouwvallige muur die gestut moet worden, is toch wel straf”, aldus gemeenteraadsleden Dexters en Wouters die al langer aandringen op het herstel van de muur. “Het erepark dat ter nagedachtenis van Frans Massy en de andere Hasseltse oorlogsslachtoffers werd aangelegd ligt er verloederd en bouwvallig bij. De restauratie lijkt bovendien nog niet voor morgen te zijn. De stad Hasselt kan voor dergelijk renovatiewerken een ergoedpremie aanvragen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. Daarvoor moet het stadsbestuur dan wel eerst een beheersplan opstellen. Waarvoor men trouwens ook een onderzoekspremie kan ontvangen. Vlaanderen investeert immers terecht veel in haar erfgoed. Maar we moeten jammer genoeg vaststellen dat er bij de Vlaamse administratie nog steeds geen officieel restauratiedossier is ingediend voor het Oud Kerkhof. Dit dossier is dan ook veel te lang blijven liggen. Dat getuigt van een totaal gebrek aan respect voor het Hasselts erfgoed. Wij doen bij deze nogmaals een oproep aan het stadsbestuur om hier zo snel mogelijk werk van te maken”, laten Dexters en Wouters duidelijk verstaan dat ze eindelijk actie eisen in dit dossier.