Lies Jans wil volwaardige standplaats voor kampeerauto’s

Op 20 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken, Toerisme & evenementen

HASSELT – Oppositieraadslid Lies Jans zal op de komende gemeenteraad een voorstel indienen voor de inrichting van een volwaardige standplaats voor kampeerauto’s. “Momenteel kunnen deze toeristen enkel aan de Alverberg terecht waar men bovendien niet langer dan 24u mag staan. Wij vragen een nieuwe site die uitgerust is met de nodige faciliteiten en waar gedurende langere tijd mag gestationeerd worden”, aldus Jans.

“De stad Hasselt profileert zich terecht als een toeristische trekpleister. Eén aspect van de toeristische markt wordt echter schromelijk over het hoofd gezien. Kampeerautotoeristen hebben het in Hasselt immers niet gemakkelijk. Enkel aan de sporthal Alverberg kunnen zij terecht en dan nog slechts gedurende 24u”, opent Jans haar pleidooi voor een volwaardige standplaats voor kampeerauto’s.

N-VA Hasselt wil nu de stad Hasselt ook optimaal toegankelijk maken voor kampeerauto’s. “De cijfers tonen aan dat deze toeristische vorm in de lift zit. In 2015 waren er 50000 ingeschreven kampeerauto’s in België, 3 keer meer kampeerauto’s dan caravans. Naast de grote groep van 50-plussers slaat deze toeristische beleving nu steeds meer aan bij jongeren. Ze verblijven gemiddeld 2,2 dagen op een locatie en keren ook dikwijls terug naar die stad. Bovendien is voor de toeristen in kampeerauto’s de ligging het belangrijkste criterium”, aldus Jans.

Er worden ook subsidies voor de bouw van kampeerautoterreinen voorzien. Lokale besturen hebben de mogelijkheid om kampeerautoterreinen uit te bouwen, dat kan zowel in recreatieve zones, zones voor openbaar nut en in bouwzone.

“Met een kampeerauto mag men in theorie overal parkeren waar dit ook is toegelaten voor ‘gewone’ auto’s. Het spreekt echter voor zich dat een kampeerauto extra faciliteiten nodig heeft. Een speciaal voorziene ruimte/terrein is dan ook geen overbodige luxe. Daarom vraagt onze fractie aan het stadsbestuur om minstens één terrein in te richten voor kampeerautotoeristen. Dat moet uitgerust zijn met minimaal een sanistation, een automaat waar drinkbaar leidingwater kan worden afgetapt, een afvoerkanaal voor afval- en toiletwater en een elektriciteitsaansluiting. De site is idealiter voorzien van douchegelegenheid en toiletvoorzieningen. De nabijheid van een sportcomplex kan hier al een oplossing bieden. Het stadsbestuur voorziet in een goede bewegwijzering en bereikbaarheid van de site. Verder wordt de site voorzien van een infobord met bezienswaardigheden over de stad, het aanbod van mobiliteitsmodi (openbaar vervoer, fiets, taxi) en eventueel informatie over lokale handelaars.”

De N-VA zal dit voorstel dinsdag op de gemeenteraad voorleggen ter goedkeuring. “Wij hopen hiermee een extra toeristisch segment te kunnen aanboren en onze stad zo nog meer open te stellen voor alle verschillende vormen van toerisme”, besluit Jans.