Lies Jans wil nieuwe kosten-batenanalyse voor Spartacustram

Op 5 maart 2015

BRUSSEL – “Als het traject nog maar eens wordt ingekort, is een nieuwe maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) nodig.” Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans naar aanleiding van de Nederlandse beslissing om de Spartacustram niet tot aan het station van Maastricht te laten rijden. “We dreigen met belastinggeld de Vlaamse consument naar de Nederlandse winkels te vervoeren en dat kan niet de bedoeling zijn,” onderstreept Jans.

De Spartacustram zou oorspronkelijk de universiteiten van Hasselt en Maastricht met elkaar verbinden.  “Dat idee werd al snel geklasseerd,” aldus Lies Jans, die dit dossier al 10 jaar opvolgt. “Daarna zou het de stations van beide Limburgse hoofdsteden met elkaar verbinden. Nu blijkt echter dat er in Maastricht geen halte komt aan het station. Wat overblijft, is een tram van winkelstraat tot winkelstraat. Dan vragen wij een nieuwe maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). De elementen van het dossier zijn dermate gewijzigd dat deze vraag gerechtvaardigd is,” zegt Jans, voorzitter van de commissie Mobiliteit in het Vlaams Parlement .

“De vorige kosten-batenanalyse was al negatief. De uitkomst van een MKBA met een verkort tracé zal nog slechter zijn.”

Middenstand

Het stoort Jans ook dat de middenstand in de betrokken Vlaamse gemeenten de dupe dreigt te worden van deze tram: “Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we met Vlaams belastinggeld, toch meer dan 200 miljoen euro, de Vlaamse consument naar de Nederlandse winkels gaan brengen. Want met het tracé dat nu op tafel ligt, is dat wat er staat te gebeuren,” besluit Jans.