Lies Jans vraagt zich af wat Spartacusplan aan Hasselaar zal kosten ‘Stad moet duidelijkheid bieden over kostprijs’

Op 11 mei 2012

‘De aanleg van de Spartacus-sneltram zal wel degelijk geld kosten aan de Hasselaren.’ Dat besluit Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) na een antwoord van minister voor mobiliteit Hilde Crevits op haar parlementaire vraag.

De halte aan het Dusartplein zal een gecombineerde halte voor sneltram en bus worden. Voor dit deel van de werken draait De Lijn op. De verdere invulling of heraanleg van het Dusartplein, is een project dat door de stad Hasselt wordt uitgevoerd. De Lijn is hier niet in betrokken en kan hier dus ook geen informatie over geven,’ aldus minister Crevits op de vraag hoe het Kolonel Dusartplein er na de komst van de Spartacustram zal uitzien.

Herinrichting

'De stad Hasselt neemt dus de heraanleg van het Dusartplein in het kader van het Spartacusplan op zich. Hieruit blijkt dat de Hasselaren wel degelijk zullen meebetalen aan dit project,’ aldus Lies Jans. ‘Ik vroeg begin dit jaar al waarom de stad Hasselt geen budget voorziet voor het Spartacusproject terwijl Diepenbeek en Bilzen dit wel doen. Burgemeester Claes antwoordde toen dat de sommen die in Hasselt nodig zullen zijn, beperkt zullen blijven en niet zullen wegen op het budget. Waarom kan hier dan geen duidelijkheid over gegeven worden. Een grondige herinrichting van het Kolonel Dusartplein zal toch wel iets kosten? Zeker als je ziet hoe het plein er na de komst van Spartacus moet uitzien. De definitieve plannen - voor wat betreft het gedeelte waar De Lijn voor in staat - worden verwacht tegen de zomer 2012. De Lijn heeft geen zicht op de timing die de stad Hasselt hanteert voor haar project. Onduidelijkheid troef, dus. Waarom legt de stad Hasselt haar plannen en het bijhorende kostenplaatje niet op tafel? De Hasselaar wordt hier in het ongewisse gelaten over toch ingrijpende veranderingen in zijn stad. Alweer een mooi staaltje van gebrek aan inspraak en betrokkenheid vanwege ons stadsbestuur.’

Prioritair

N-VA Hasselt benadrukt nog eens de nutteloosheid van deze tramverbinding: ‘Wij hebben van bij het begin grote vraagtekens geplaatst bij Lijn 1 binnen het Spartacusplan. Wij hebben steeds het lage vervoerspotentieel en de te hoge kostprijs benadrukt. Deze lijn is niet prioritair voor ons. De verbinding naar het noorden en noordoosten van Limburg is dat wel. Wij worden daarin nu ook gevolgd door Rector Luc De Schepper van de Universiteit Hasselt. Hetgeen eens te meer aanwijst dat het nodig is dat we de accenten binnen het Spartacusplan verleggen naar Noord- en Noord-Oost-Limburg,’ besluit Lies Jans.