Lies Jans vraagt uitvoering dynamisch parkeergeleidingssysteem: "Zoekverkeer moet minderen"

Op 26 februari 2015

HASSELT – “Het lijkt erop dat het dynamisch parkeergeleidingssysteem er dit jaar niet zal komen.” Dat leidde gemeenteraadslid Lies Jans (N-VA) af uit het antwoord van schepen van mobiliteit Habib El Ouakili.

Gemeenteraadslid Lies Jans, voorzitter van de commissie mobiliteit in het Vlaams Parlement, wilde op de gemeenteraad weten hoe ver het staat met de plannen rond het dynamisch parkeergeleidingssysteem: “Toenmalig schepen van mobiliteit Rob Beenders (SP.a) kondigde in maart van vorig jaar aan dat dit er in 2015 ging komen. Maar veel hoor ik er niet meer van,” aldus Lies Jans.

“De invoering van het dynamisch parkeergeleidingssysteem was één van de belangrijke punten uit het verkiezingsprogramma van N-VA Hasselt. Pas na lang aandringen van onze kant, ging de toenmalige schepen in op onze eis om hier meteen werk van te maken,” aldus Lies Jans. “Want oorspronkelijk wilde de stad er pas in 2017 aan beginnen. Dat vonden we toen erg ontgoochelend. We zijn er immers van overtuigd dat dit het verkeer beter naar de parkings zal sturen en het zoekverkeer in de stad zal doen verminderen. Die nood naar een goede begeleiding is er nu. Vandaar mijn vraag aan de nieuwe schepen.”

Zoekverkeer

“Echt geruststellend was het antwoord niet. De nieuwe schepen wil het systeem wel uitbreiden. Dat juichen we toe. Maar verder kondigde hij nog een heel deel studies aan. De tijd van studeren is echter voorbij. Er zijn trouwens in Vlaanderen al genoeg praktijkvoorbeelden. Kortrijk, Mechelen, Aalst: allen beschikken ze over een dynamisch parkeergeleidingssysteem. Ga daar eens te luister.”

Het is duidelijk dat N-VA Hasselt inzet op een beter parkeerbeleid: “Wij willen zo snel mogelijk het zoekverkeer in Hasselt verminderen. Dat kan door een dynamisch parkeergeleidingssysteem. Daardoor zullen we de bezoekers van onze stad met heel wat minder frustraties opzadelen als ze in Hasselt komen winkelen,” besluit Lies Jans. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is