Lies Jans (N-VA) blijft zich verzetten tegen ‘gratis-fabeltjes’ van SP.a ‘Gratis bestaat niet’

Op 13 juni 2012

HASSELT – Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) reageert verontwaardigd op het voorstel van Hilde Claes om ook de toekomstige sneltram in Hasselt gratis te maken. ‘SP.a voert campagne op kap van de belastingbetaler,’ klinkt het bij Lies Jans.

‘Mag ik hier nog eens klaar en duidelijk herhalen dat ‘gratis’ niet bestaat. Want dat schijnen Hilde Claes en haar SP.a maar niet te snappen. Een tijdje geleden berekenden wij al dat het ‘gratis’ busvervoer jaarlijks ongeveer 50 euro kost aan elke werkende Hasselaar. Nieuwste cijfers zouden dit bedrag zelfs nog omhoog trekken. Het ‘gratis’-verhaal klinkt misschien mooi maar het klopt gewoon niet. Zowel de Vlamingen als de Hasselaren betalen hier voor. Bovendien zit de vervoersmaatschappij De Lijn in de rode cijfers. Dergelijke ‘gratis’-constructies zijn nefast voor de resultaten van De Lijn. Ik dacht trouwens dat voor Hilde Claes de verkiezingscampagne pas in september ging starten. Van dat voornemen is ze duidelijk afgestapt. Met dit voorstel voert ze wel campagne op de kap van de belastingbetaler,’ aldus Lies Jans.

Twijfel

Verder is Lies Jans ook verbolgen over de ‘fierheid’ waarmee burgemeester Claes aankondigt dat slechts 0,5% van het Spartacusplan door de Hasselaar betaald moet worden: ‘De rest wordt door Vlaanderen gedragen. Alsof de Hasselaar geen Vlaming is en dus niet meebetaalt aan die gigantische factuur. Bovendien zou ik graag meer duidelijkheid hebben over het kostenplaatje van 1,66 miljoen euro dat uit de Hasseltse kas zou moeten komen. Is dit effectief de enige kost? Ik heb daar mijn twijfels over.’

Betrokkenheid

Lies Jans stoort zich ook aan de manier waarop dit nieuws naar buiten wordt gebracht: ‘De Hasselaar mag de beslissingen van het stadsbestuur weer in de krant lezen. Betrokkenheid bij dit project: nul komma nul. De Hasselaar krijgt de Spartacustram door de maag gesplitst en mag er zijn mening niet over kwijt. Begrijpelijk, misschien. Veel fans heeft deze tram immers niet. Vandaar waarschijnlijk ook dat de tram gratis moet zijn,’ vraagt Jans zich nog af.

Mobiliteit meer dan gratis openbaar vervoer

‘Mobiliteit is voor de N-VA een belangrijk discussiepunt. De N-VA ziet mobiliteit wel breder dan enkel gratis openbaar vervoer. Naast efficiënt rijdende bussen zet de N-VA ook volop in op de fietser. Voorts moet er gewerkt worden met duidelijke knooppunten, zoals het station, waar men gemakkelijk van vervoersmiddel kan veranderen. Het is belangrijk dat er een goede mobiliteitsvisie voor Hasselt wordt ontwikkeld. Hoe weet men vandaag bijvoorbeeld al alles over de tramhalte aan de Kanaalkom als men nog geen idee heeft over hoe men daar de mobiliteit gaat afhandelen,’ besluit Lies Jans.