Lies Jans en Wilfried Vandaele worden Gemeenschapssenator

Op 20 december 2012

Vlaams volksvertegenwoordigers Lies Jans en Wilfried Vandaele worden de nieuwe gemeenschapssenatoren voor de N-VA. Zij vervangen Bart De Wever en Liesbeth Homans die door hun toekomstig mandaat in Antwerpen niet langer kunnen zetelen als Gemeenschapssenator.

Zowel Lies Jans als Wilfried Vandaele zetelen sinds 2009 in het Vlaams Parlement. Lies Jans uit Hasselt was voordien fractieleider voor de N-VA in de provincieraad. In het Vlaams parlement zetelt ze in de commissies Mobiliteit en Welzijn. Verder is de 38-jarige Jans ondervoorzitter van de Vlaamse N-VA-fractie en lid van het partijbestuur. Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen werd ze verkozen tot gemeenteraadslid in Hasselt. Vanaf januari mag zij zich dus ook gemeenschapssenator noemen. ‘Zowel op het gebied van Welzijn als van Mobiliteit zijn er nog veel Federale raakvlakken. Daar ga ik me op toeleggen,’ aldus Jans.

Wilfried Vandaele kwam in 2009 in het Vlaams Parlement in opvolging van Geert Bourgeois die minister werd. Hij was ook zeven jaar lang schepen in De Haan. Vandaele (53) volgt de commissies Leefmilieu en Ruimtelijke Ordening en Media. ‘Ik blijf me concentreren op de thema’s die ik in het Vlaams Parlement behandel. Ook die onderwerpen worden nog geregeld doorkruist met Federale bevoegdheden. Dat kan ik nu optimaal behandelen.’

De Vlaamse Gemeenschap heeft net als de Franse Gemeenschap tien Gemeenschapssenatoren. Naast Jans en Vandaele is ook Helga Stevens vanuit het Vlaams Parlement door de N-VA afgevaardigd in de Senaat.