Lies Jans dringt aan op ondertekening fietscharter, schepen wacht af

Op 24 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

HASSELT – “Teken toch dat fietscharter. Dat is niet alleen van symbolische waarde maar ook een duidelijk engagement vanwege de stad Hasselt op het gebied van een beter fietsbeleid. Waar wachten we op?” Gemeenteraadslid Lies Jans had een duidelijke vraag voor schepen van mobiliteit El Ouakili, die wacht liever nog wat af.

Fietsberaad Vlaanderen legde de universele uitgangspunten van een sterk fietsbeleid vast in een charter. Met de ondertekening van dit charter Sterk Fietsbeleid engageert een stad of gemeente zich om te werken aan een sterk fietsbeleid. Symbolisch zet een stad of gemeente zich zo op kaart als fietsgemeente. Maar concreet houdt het ook in dat Fietsberaad Vlaanderen vraagt om minimum drie engagementen op gebied van fietsbeleid tegen 2018 in de praktijk om te zetten. Fietsberaad Vlaanderen stelt daarbij haar kennisbank ter beschikking. De stad Hasselt ondertekende dit charter vooralsnog niet.

Daarom ondervroeg Lies Jans de bevoegde schepen. “Er is in Hasselt nog genoeg werk aan de winkel op het gebied van fietsbeleid. Wij mogen in de krant mooie plannen lezen van de schepen maar als hij nu eens effectief iets kan doen, wacht hij liever af,” wil Jans een concreet engagement van de stad.

“Dat fietsactieplan komt er volgens de schepen. Daarin zouden liefst 52 concrete acties komen. Sta ons toe hier toch enig voorbehoud bij te plaatsen. De schepen en zijn voorganger hebben in het verleden wel meer zaken aangekondigd die er gewoon niet gekomen zijn. Zelfs op de eenvoudige vraag wanneer dat actieplan op de gemeenteraad wordt voorgesteld, kon de schepen niet antwoorden. Met de ondertekening van het officiële fietscharter zou de stad ten minste een duidelijk engagement aangaan. Bovendien zou Hasselt een voortrekker in Limburg zijn. Tot nu toe ondertekenden slechts twee van de 44 gemeenten dit charter. Waarom blijft Hasselt talmen? Als je schermt met 52 acties dan kunnen drie engagementen toch geen enkel probleem zijn? Met deze vraag willen we de aandacht blijven plaatsen op betere omstandigheden voor de fietsers in Hasselt.”