Koestercaravan voor overleden kinderen houdt halt in Hasselt

Op 16 december 2020, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Begraafplaatsen - Erediensten

HASSELT – Op dinsdag 15 december hield de Koestercaravan van het Berrefonds halt op de parking van sporthal Alverberg in Hasselt. Daarmee wil de stad Hasselt samen met het Berrefonds het verlies van een kindje bespreekbaar maken. “Heel wat Hasselaren breiden de afgelopen maanden een sjaal voor deze actie. Die gaan we nu rondbrengen naar gezinnen die een kindje verloren”, aldus schepen van Burgerzaken Joske Dexters.

De passage van de Koestercaravan betekent het orgelpunt van de Koesterweek. Daarmee wil het Berrefonds Vlaanderen inspireren om te durven praten over het verlies van een kind. Het Berrefonds is een organisatie die ouders van overleden kindjes ondersteunt. Centraal in de werking van het Berrefonds staat de Koesterkoffer, een mooi koffertje met daarin allerlei zorgvuldig gekozen spulletjes om tastbare herinneringen te maken aan het overleden kind. Maar ook Eerste Hulp bij Formaliteiten en contact met lotgenoten maken een belangrijk onderdeel uit van de werking.

Sjaals

“Zij deden een tijdje geleden een oproep om massaal sjaals te breien. Ook de stad Hasselt deed mee aan die actie en de respons was overweldigend. De sjaals stroomden letterlijk binnen. Uiteindelijk werden het er meer dan 300 maar de teller loopt nog steeds. Die sjaals gaan naar gezinnen die verdriet hebben door het gemis van hun kindje”, aldus schepen voor Burgerzaken Joske Dexters (N-VA).

De gebreide sjaals zullen door twaalf ‘Koesterkoeriers’ worden rondgebracht naar meer dan 80 adressen verspreid over heel Limburg. In Hasselt gaat het om acht ‘Koesterkoeriers’.